Thursday, 29 December 2016

Sebab Musabab Penghalang Kesembuhan

Thursday, 29 December 2016
Dari sedikit pengalaman di dalam rawatan gangguan mistik, ada beberapa perkara yang menonjol sebagai perkara yang mempersulit & menghalang kesembuhan. Izinkan aku berkongsi sedikit tentangnya. Aku bukan ustaz, jadi aku tak mahu bercakap tentang hukum. Tapi aku nak bercakap berdasarkan pengalaman.

[Tangkal dan Azimat]
Ketahuilah selagimana anda mempercayai, apatah lagi menggunakan tangkal dan azimat, hampir-hampir mustahil untuk anda sembuh sepenuhnya dari masalah gangguan mistik.  Dari pengalaman kami, sudah terlalu banyak dibuktikan. Pesakit-pesakit yang cuba menyembuhkan diri dari masalah gangguan dengan menggunakan kaedah tangkal atau azimat, tidak sekali-kali akan sembuh dari masalah yang di hadapi. Kalau pun sembuh, hanya untuk sementara sahaja. Apabila umur meningkat tua, pelbagai penyakit pelik akan datang menjelma.

Bahkan, jika anda menggunakan tangkal atau azimat, kemudian anda pergi pula berubat dengan kaedah ruqyah, bacaan-bacaan ruqyah hampir-hampir tidak akan memberikan sebarang kesan kesembuhan kepada anda. Ini juga telah dibuktikan berkali-kali. Ruqyah yang langsung tidak memberi kesan, terkadang serta-merta berkesan setelah segala tangkal atau azimat dimusnahkan. Terdapat juga beberapa kes yang lebih drastik. Iaitu pesakit tiba-tiba terus sembuh sejurus tangkal & azimat dimusnahkan.

Tahukah anda kenapa? Cuba fikir dengan waras. Rasa-rasanya apakah sumber kekuatan tangkal atau azimat? Mungkinkah kekuatan tangkal atau azimat itu datangnya dari Allah? Adakah anda rasa Allah akan memberi kekuatan kepada tangkal dan azimat? Sudah tentu sekali-kali TIDAK. Maka jika sumber kekuatannya bukan dari Allah, maka dari manakah ia? Ya, tidak lain dan tidak bukan, sudah tentu dari SYAITAN..... Maka jika anda adalah mangsa sihir, adakah anda rasa syaitan tangkal akan membantu anda melawan syaitan sihir? Sekali-kali tidak. Jika kelihatan seperti berkesan sekalipun, yakinlah bahawa itu hanyalah WAYANG. Tidak lebih dari wayang para syaitan untuk mempermain-mainkan anda. Dan apakala anda sedang menjadikan syaitan-syaitan tangkal sebagai pelindung anda, adakah anda rasa bahawa Allah akan menjadikan Al-Quran sebagai asbab penyembuh bagi anda?

[Menggunakan Al-Quran sebagai Azimat]
Ini juga adalah satu kesalah-fahaman yang fatal. Ada pesakit yang menampal ayat-ayat Quran dengan tujuan perlindungan. Antara juga yang meletakkan surah Yasin di bawah bantal, atau di atas pintu. Bukan sahaja amalan sebegini tidak memberi sebarang kesan untuk menyelesaikan masalah gangguan. Kadangkala, ia boleh pula menjadi faktor yang menambah beratkan lagi masalah gangguan. 

Memang Allah telah mengisytiharkan bahawa Al-Quran itu adalah penyembuh. Tetapi, apakah Al-Quran itu? Adakah Quran itu ialah tulisan-tulisan atau lembaran-lembaran? Al-Quran telah diturunkan oleh Allah kepada Rasulullulah sallallahu 'alaihiwassalam sebelum ianya disampaikan kepada kita. Adakah Al-Quran diturunkan kepada Rasulullulah sallallahu 'alaihiwassalam di dalam bentuk lembaran-lembaran tulisan. Tidak... sekali-sekali tidak. Al-Quran telah diturunkan dengan hampir 7 - 9 cara, tetapi tiada satupun dari cara-cara tersebut adalah dengan lembaran-lembaran. Maka Al-Quran yang sebenar-benar Al-Quran, adalah yang dibaca dengan suara, diyakini dengan hati, dan diamalkan di dalam kehidupan.

Juga telah banyak dibuktikan di dalam rawatan. Jin-jin penganggu mengaku ingin keluar tetapi terikat dengan lembaran-lembaran Al-Quran yang digunakan selaku azimat. Setelah lembaran-lembaran dimusnahkan, barulah jin-jin penganggu dapat melepaskan diri.

Ketahuilah apabila lembaran-lembaran Al-Quran digunakan secara salah selaku azimat, pada ketika itu sumber kekuatannya bukanlah lagi dari Allah. Bahkan adalah ia dari syaitan. Biarpun ada ulama-ulama yang membenarkan penggunaan azimat dengan ayat-ayat Al-Quran, pengalaman di dalam rawatan telah banyak membuktikan, bahawa sumber kekuatannya adalah dari syaitan. Maka sekali lagi, apakala anda sedang menjadikan syaitan-syaitan sebagai pelindung anda, adakah anda rasa bahawa Allah akan menjadi pembela anda?

[Beramal dengan wirid-wirid yang tidak ikhlas]
Tabik-tabik cakap, aku sendiri pernah terlibat dengan wirid-wirid sebegini semasa zaman-zaman jahiliyah dulu. Wirid-wirid sebegini tidak semestinya wirid-wirid yang pelik-pelik. Bahkan aku pernah berwirid dengan surah Al-Fatihah yang menyebabkan datangnya syaitan kepada diri aku. Bagaimana wirid-wirid sebegini boleh mengundang syaitan pula? 
 
Tiadalah fungsi wirid-wirid itu selain dari sarana untuk membantu kita di dalam dzikir kepada Allah. Apakala ianya dilakukan dengan sebab selain dari itu, tambahan lagi yakin anda adalah kepada wirid dan bukan kepada Allah, maka besarlah potensi untuk syaitan menyusup masuk. Antaranya ialah:
  • Berwirid untuk mendapatkan ilmu-ilmu kesaktian seperti kebal dan sebagainya.
  • Mengamalkan wirid untuk pemanis muka.
  • Mengamalkan wirid untuk mem"power"kan ruqyah anda.
  • Dan macam-macam lagi.....
Adapun jika wirid anda adalah semata-mata untuk berdzikir kepada Allah, maka lakukanlah sehingga berjuta-juta kali sekalipun. Insya Allah tidak akan memberi sebarang kemudaratan.

Begitulah serba-sedikit antara perkara-perkara yang menjadi penghalang kesembuhan. Semoga kita semua dapat mengambil cakna terhadapnya.
 
Di lain kali mari kita bincang pula tentang pengunaan petua dan wafaq yang halal di dalam rawatan...

0 comments

Sunday, 11 December 2016

Ruqyah itu umpama menebang pokok

Sunday, 11 December 2016

  • Ruqyah itu adalah ibarat menebang pokok. 
  • Amat jarang di dapati pokok dapat ditumbangkan dengan sekali tetakan. 
  • Lainlah kalau yang ditetak itu pokok renek. 
  • Maka lakukanlah ruqyah dengan istiqamah, walaupun kelihatan seperti tiada kesan.
  • Umpama menebang pokok, tetakan-tetakan permulaan umpanya tiada kesan. Tetapi sebenarnya, batang pokok sudah mula menipis.
  • Semakin besar pokok, semakin banyak tetakan perlu dilakukan.
  • Begitulah juga, semakin berat penyakit, semakin banyak sessi ruqyah yang perlu dilakukan.
  • Dan janganlah lupa mengasah kapak.
  • Begitulah juga, janganlah mengabaikan taqarrub kepada Allah.
  • Dan yakinlah akhirnya penyakit akan sirna, sebagaimana pokok akan tumbang juga akhirnya.



0 comments

Thursday, 6 October 2016

Mengatasi Sihir Yang Dihantar Semasa Rawatan

Thursday, 6 October 2016
Kadangkala berlaku tukang sihir menghantar sihir semasa pesakit sedang dirawat. Pada ketika ini, ruqyah kadangkala tidak berkesan kerana energi sihir terus-menerus datang. Jika dilawan dengan ruqyah juga, pesakit mungkin akan mengalami kesakitan atau kepenatan melampau kerana bertembung energi ruqyah dan energi sihir di dalam dirinya. Maka teknik yang lebih baik adalah dengan menyerang penghantar sihir tanpa mengenai jin-jin sihir di dalam diri pesakit. Antara kaedah yang pernah diuji adalah seperti:
  1. Mohon Allah tikam tukang sihir.
  2. Mohon Allah bakar tukang sihir.
Di dalam beberapa kes, setelah kaedah-kaedah di atas dilakukan barulah serangan ke atas pesakit reda, dan rawatan dapat diteruskan seperti biasa.

[Kaedah menikam tukang sihir]
  1. Ambil bantal, atau kain pelikat yang dilipat, atau apa-apa saja untuk diqasadkan sebagai diri tukang sihir.
  2. Ambil chopstick, rotan, atau apa-apa saja untuk diqasad sebagai lembing, atau pedang.
  3. Mohon kepada Allah, sebagai contoh: Ya Allah dengan izinMu, aku berniat untuk menikam mulut kesemua tukang sihir yang menzalimi pesakit ini. Ya Allah, dengan kekuasaanMu hancurkanlah kekuatan dan kemampuan mereka untuk melakukan sihir. Amin.
  4. Kemudian baca ayat-ayat anti sihir, sambil meletakkan chopstick pada kedudukan di atas bantal yang agak sepadan dengan lokasi mulut.
  5. Setelah habis baca, lurutkan dengan niat menikam sambil melafazkan Allahu Akbar.
  6. Ulangi langkah 3 untuk menikam tempat-tempat lain seperti tangan, kaki, jantung dan tekak.
 [Kaedah membakar tukang sihir]
  1. Ambil sebiji bata, pegang dengan tangan kanan.
  2. Mohon kepada Allah, sebagai contoh: Ya Allah, wahai pembela orang-orang yang dizalimi, aku bermohon kepadaMu, jadikanlah bata ini sebagai pengganti diri kesemua manusia dan jin yang menghantar sihir kepada pesakit ini. Ya Allah azablah mereka dengan azab dari sisiMu yang tidak terperi sakitnya, yang akan mematikan kemampuan mereka untuk melakukan sihir. Ya Allah jadikanlah apa yang berlaku kepada bata ini, berlaku kepada diri semua mereka Ya Allah. Amin.
  3. Baca selawat tafrijiyah atau selawat Ibrahimiyah, dan tiup batu-bata.
  4. Kemudian bakarlah bata itu di atas dapur.
Biasanya kaedah sebegini dapat menghentikan serangan sihir buat sementara waktu. Namun tidaklah sehingga mematikan tukang sihir, melainkan sekiranya memang sudah ditakdirkan Allah. Adapun untuk menitik tukang sihir dengan sebenar-benarnya, perlulah kepada kaedah yang lebih kemas seperti solat hajat dengan kaedah Yasin atau yang sewaktu dengannya.
 
 
 

0 comments

Wednesday, 21 September 2016

Khusyuk itu fokus kah?

Wednesday, 21 September 2016
Rata-rata ramai dari kita menyangka khusyuk itu maksudnya fokus, atau concentrate. Tapi betul kah?

Kat office, meja boss aku letaknya sebelah meja aku. Bila boss aku ada kat tempat dia, secara automatik aku sedar boss aku ada kat sebelah. Tak payah nak fokus-fokus pada dia. Memang aku sedar boss aku ada kat sebelah... Tak payah nak pejam-pejam mata untuk fokus pada boss aku. Tanpa mata aku tengok dia pun, aku sentiasa sedar boss aku ada kat sebelah... Terus menyebabkan aku menjadi budak baik yang sangat "fokus" pada kerja aku.... Walaupun ramai orang lalu-lalang depan meja aku, semuanya tak menjadi hal... aku tetap fokus pada kerja aku... Sebab aku sedar boss aku ada kat sebelah... he he he...

Sama juga dalam solat. Khusyuk maksudnya sedar Allah itu ada. Dekat dengan kita. Tengah tengok kita. Maka secara automatik kita akan jadi budak baik yang "fokus" pada solat kita. Kalau kita solat tengah-tengah pasar pun tak jadi hal. Sebab kita sedar Allah ada dekat dan tengah tengok kita.

Jadinya maksud khusyuk adalah sedar Allah. Fokus pula ialah kesan yang datang dari khusyuk. Untuk fokus kita mesti khusyuk. Bukan untuk khusyuk kita mesti fokus. Sama macam kat office. Kita jadi fokus sebab sedar boss ada kat sebelah. Bukannya kita kena fokus pada kerja untuk sedar boss ada kat sebelah... Betul tak???

Bagaimana nak sedar Allah? Jawapannya ialah sedar aje lah.. Kalau boss ada kat sebelah, korang perlu give effort ke untuk sedar boss ada kat sebelah. Tak payah kan??? Kan ke automatik korang sedar... dan terus sedar.... dan terus sedar...  Betul tak? Siapa kata betul angkat tangan... 

Aku sendiri cakap tak betul.... Ha ha ha.... Boss bolehlah korang sedar. Sebab boss nampak kat mata kasar.... Toleh-toleh ternampak boss... toleh-toleh ternampak boss. Allah boleh nampak dengan mata kasar tak ? Jadi macamana nak sedar Zat yang korang tak nampak?

Kawan aku kerja kat production floor. Dia tak nampak boss. Tapi dia pun budak baik yang fokus juga. Walaupun dia tak nampak boss, dia nampak kamera CCTV. Dia tahu boss boleh tengok dia dari CCTV. Walaupun dia tak nampak boss... toleh-toleh nampak kamera CCTV. Toleh-toleh nampak kamera CCTV... he he he... kesian... ujung-ujung jadi budak baik jugak....

Macam tu lah juga kita... walaupun Allah itu sangat dekat, mana boleh nampak Zat Allah dengan mata kasar. Tapi kita boleh tengok kamera CCTV Allah maa... Berapa banyak kamera CCTV Allah ada dekat dengan kita. Tapi yang paling obvious ada satu.... apa dia ??? itulah nafas kita.

Kenapa nafas? Walaupun diri kita ni secara dasarnya semuanya digerakkan oleh Allah, ada beberapa perkara yang sangat jelas digerakkan oleh Allah. Kita selalu lupa yang kita ni Allah yang gerakkan. Sebab kita selalu tengok seolah-olah kita ni ada kemampuan untuk control diri sendiri. 

Tapi ada perkara-perkara yang confirm tak mampu kita control. Antaranya ialah degupan jantung. Lagi satu aliran darah. Dan yang paling obvious ialah perjalanan nafas. 

Kalau betul korang boleh control diri sendiri, buktikan. Cubalah hentikan degupan jantung. Cubalah alirkan darah dalam arah yang berlawanan. Bila tarik nafas, Allah akan gerakan nafas itu keluar balik. Kalau betul korang boleh control diri sendiri, lepas tarik nafas, janganlah lepas-lepas... terus tarik aje... boleh tak?? Tak boleh kan.... sebab apa? Sebab perkara ni 100% Allah yang gerakan. 

Bila kita lihat perkara-perkara ni, sedarlah kita pada Allah. Inilah dia kamera CCTV Allah yang ada pada diri kita. Tapi jantung dan aliran darah, susah sikit kita nak lihat. Tu pasal, yang paling mudah ialah untuk lihat nafas kita. Tapi kena practicelah... Macam orang zaman sekarang. Pantang capai handphone teringat wassap... pantang capai handphone teringat wassap... Camtulah juga pantang terlihat nafas tersedar Allah... pantang terlihat nafas tersedar Allah... kadang-kadang tu tak terlalai lah juga.... Macam kawan aku tu, ada CCTV pun kadang-kadang lupa juga... mengular juga bila lupa tu.... Yang tak bestnya time lupa tu lah pulak boss selalu nengok CCTV... ha ha ha.... nasib korang lah...

0 comments

Tuesday, 13 September 2016

Mengantuk yang disebabkan oleh gangguan

Tuesday, 13 September 2016
Bismillahirrahmanirrahim.

Rasa mengantuk, atau penat mendadak adalah salah-satu daripada simptom gangguan ghaib. Kebiasaannya, rasa penat ini datang secara tiba-tiba. Saya berpendapat ada 3 penyebab rasa penat atau mendadak ini.

  1. Jin menyerap tenaga: Ini berlaku apabila jin di dalam badan menyerap zat-zat makanan atau darah pesakit. Terutamanya adalah di dalam kes-kes jin saka dan yang sepertinya.
  2. Jin menguasai saraf: Ini berlaku apabila jin di dalam berjaya menguasai saraf dan menyebabkan saraf menghantar signal penat atau mengantuk. Ini lebih kepada kes-kes jin yang hendak menyusahkan pesakit, seperti di dalam kes-kes sihir, atau kes-kes jin yang berdendam.
  3. Berlaku pertembungan di antara nafs (jiwa) manusia dengan makhluk jin. Kes-kes seperti ini selalu berlaku kepada para perawat, walaupun ada juga berlaku kepada pesakit. Terutama kepada pesakit yang sudah ada kemampuan untuk mempertahankan diri sendiri. Apabila pesakit merancang untuk berjumpa seseorang perawat, jin-jin penganggu kerap menyerang perawat untuk mengelakan rawatan di lakukan. Serangan secara batin ini bertembung dengan kekuatan jiwa perawat, menyebabkan rasa penat & mengantuk secara tiba-tiba. Kepenatan kerana pertembungan batin seperti ini biasanya berpanjangan sehingga hari rawatan sebenar.

Antara ikhtiar yang dicadangkan untuk kes 1 adalah seperti berikut:
Langkah pertama: Matikan keupayaan jin dengan membius, meracun atau membakar jin-jin di dalam badan. Boleh menggunakan teknik Basmallah 21 seperti berikut:
  1. Baca ta'awuz.
  2. Niat di dalam hati agar Allah membius / meracun / membakar jin-jin yang menyebabkan anda penat atau mengantuk.
  3. Baca Bismillahirrahmanirahim.
  4. Tarik nafas panjang dari hidung.
  5. Tahan nafas.
  6. Lepaskan nafas melalui mulut perlahan-lahan (sambil membayang semua jin dibius / racun / terbakar)
  7. Ulang langkah 3 hingga 6 sebanyak 21x

Langkah kedua: Segarkan diri anda.
Basuh muka anda dengan air ruqyah yang dicampur dengan aroma seperti perahan limau purut / limau nipis dan sebagainya. Jika di sekolah, boleh bawa botol spray untuk spray muka. Minum madu yang diruqyah sebagai ikhtiar untuk mengembalikan tenaga yang hilang. Boleh juga tidur sebentar dalam 10 ~ 25 minit untuk mengembalikan tenaga. Tapi jangan lupa mengambil wuduk & membaca Al-Mua'wizzat dengan niat membenteng diri sebelum tidur.

Yang berikut di atas adalah kaedah segera untuk menyegarkan diri. Untuk jangka panjang, disarankan juga untuk mandi ruqyah ais selepas asar. Kaedahnya adalah seperti berikut:
  1. Campurkan satu beg ais di dalam sebaldi air.
  2. Campurkan perahan 1 biji limau purut atau 3 biji limau nipis.
  3. Ruqyahkan campuran tersebut dengan Al-Fatihah, Ayatul Kursi, Al-Ikhlas, Al-Falaq dan An-Naas.
  4. Setelah ais cair, gunakan untuk mandian. Mandi dari kaki naik ke atas.


Untuk kes 2 & 3, Insya Allah dikongsikan kemudian di lain kali.

0 comments

Wednesday, 24 August 2016

Membantu Pesakit Gangguan Jin / Sihir Dari Jauh

Wednesday, 24 August 2016
Katakanlah anak anda sedang belajar di sekolah berasrama penuh. Yang jauh dari tempat tinggal anda. Dan ia pula sering diganggu jin mahupun sihir. Bagaimana anda hendak membantu?

Kaedah pertama ialah dengan ruqyah menggunakan telefon. Kaedah ini telah berulangkali saya lakukan, dan ianya amat efektif sekali. Cuma ia biasanya memerlukan seseorang lain bersama-sama anak anda sebagai pemantau. Dan ianya biasanya hanya boleh dilakukan apabila serangan telah berlaku.

Kaedah kedua ialah anda boleh menyerang jin, tukang sihir, jin pelaksana sihir dari jarak jauh, sebelum serangan berlaku.
Kaedah ini juga telah beberapa kali saya uji. Kesannya pelbagai:
  • Adakalanya intensiti gangguan berkurangan.
  • Adakalanya gangguan hilang terus.
  • Adakalanya gangguan masih berlaku seperti biasa.
Apapun, ianya masih lagi satu alternatif ikhtiar yang boleh anda lakukan untuk membantu dari jauh.

Kaedahnya:
  • Eloklah anda mulakan dengan Ta'awuz, Basmalah dan selawat 3x.
  • Kemudian bermohonlah kepada Allah, contohnya:"Ya Allah, hamba berniat untuk merejam kesemua jin-jin yang selalu menakutkan anakku dengan memunculkan diri mereka, dengan bola-bola berapi yang akan memburu dan memusnahkan mereka, walau di mana sahaja mereka berada. Ya Allah Engkaulah pembela kami, musnahkanlah mereka semua. Amin."
  • Bukakanlah tapak tangan anda seolah-olah anda sedang menadah bola-bola api.
  • Kemudian tarik nafas sambil berzikir Allah, Allah... di dalam hati sehingga penuh nafas anda. 
  • Kemudian tahan nafas sambil membaca ayat-ayat Al-Quran yang sesuai di dalam hati. Antaranya ialah Al-Fatihah, Ayat Kursi dan sebagainya. Tapi saya suka membaca surah Al-Furqan ayat 23 sebanyak 3x.

  • Kemudian lepaskan nafas dari hidung dengan mendadak sambil membuat makrifat pergerakan melontar.
  • Boleh juga diletakkan apa-apa benda untuk dibuat sebagai target.
  • Selain bola api, boleh juga memakrifatkan senjata-senjata lainnya. Antara yang pernah saya cuba ialah lembing, batu-batu sijjil dan perluru berpandu.
Rahsianya ialah, apabila anda telah berniat dan bermohon kepada Allah, serta-merta roh (rawan) anda akan berada di hadapan jin-jin yang diniatkan.
Kemudian dari segi teknikal, keberkesanan serangan bergantung pula kepada benteng jin, ataupun ilmu (kemahirannya).

Dan juga, keberkesannya bergantung kepada kekuatan roh anda.
Ada baiknya anda menambah amalan-amalan selain amalan fardhu. 
Antaranya yang boleh anda pilih untuk amalkan adalah mungkin salah satu daripada berikut:
  • Laaillaha illallah 1000x  sehari
  • Zikir Allah 5000x
  • Selawat Tafrijiyah 11x setiap lepas solat
  • Selawat Tafrijiyah 111x sehari
Kalau untuk rawatan, dari pengalaman peribadi saya dapati amalan selawat tafrijiyah 111x adalah yang paling sesuai dengan diri saya. Tapi sebenarnya, saya lebih suka amalkan zikir Allah 5000x sehari, sebab ia yang paling menenangkan jiwa saya.
Amalan-amalan ini adalah bergantung kepada individu. Pilihlah yang mana sesuai dengan diri anda. Tapi yang penting ialah, berzikir dengan niat tulus untuk sedar Allah. Ikhlas akan meningkatkan kekuatan amal. Bukannya kuantiti.
Umpama makan nasi, makan sepinggan nasi dengan lauk yang berzat, sudah tentu jauh lebih berguna dari makan beribu-ribu pinggan nasi yang basi... betul tak?

Sekiranya ianya adalah gangguan sihir, adalah dicadangkan untuk menyerang kesemua komponen yang terlibat, iaitu:
  • Tukang sihir (manusia & jin)
  • Jin pelaksana sihir
  • Sarana-sarana sihir
  • Jin sihir di dalam tubuh badan.

Akhir sekali.... "Do it at your own risk"

0 comments

Saturday, 20 August 2016

Mari menjadi debu

Saturday, 20 August 2016

Semua makhluk diciptakan oleh Allah, tanpa kemampuan memilih, kecuali manusia dan jin. Setiap debu berterbangan mengikut perintah Allah semata-mata, tanpa sebarang keinginan dari dirinya. Begitu juga angin, begitu juga setiap atom, proton, elektron, bumi, matahari, bulan, bintang.....

Inilah sebenarnya maksud ibadah. Iaitu menyerah kepada perintah Allah sepanjang masa.

Hanya saja yang selalu tidak mahu menyerah kepada perintah Allah itu adalah manusia dan jin. Adalah ia kerana "keinginan diri" ataupun "keakuan" yang ada pada mereka. Sedangkan beribadat kepada Allah adalah tujuan mereka diciptakan. Jadi, manakan mungkin mampu beribadat selagi mana masih wujud "keakuan" itu?

Maka kalau sudah begitu, tidakkah mematikan "keakuan" itu sepatutnya menjadi tugas terbesar yang perlu dibereskan?

Adakah bukti "keakuan" itu boleh dimatikan? Sudah tentu ada. Bacalah quran kisah Nabi Musa 'alaihissalam dengan Nabi Khidir 'alaihissalam.


0 comments

Wednesday, 13 July 2016

Membalas Kezaliman Tukang Sihir?

Wednesday, 13 July 2016
Tukang sihir menyerang mangsa dengan mengerahkan syaitan-syaitan sihir untuk menyakiti mangsa. Untuk itu tukang sihir perlu mengenalpasti mangsa. 
  • tukang sihir memerlukan DNA dari mangsa, seperti rambut, pakaian dan sebagainya. 
  • kadangkala tukang sihir memerlukan gambar mangsa atau sekurang-kurangnya nama mangsa. Biasanya nama mangsa berserta dengan nama ibu. Kenapa nama ibu, bukan nama bapa? Itu lain kali kita bincang.
  • kadangkala tukang sihir tak memerlukan identiti mangsa, kerana sihir dilepaskan secara terus kepada mangsa. Contohnya santau yang dijentik terus kepada mangsa. Atau sihir yang dilepaskan dengan panggilan telefon mahupun sms, whatsapp dan sebagainya kepada mangsa.
  • ada juga sihir umum, seperti sihir yang diletakkan pada laluan. Sihir sebegini akan mengena kepada sesiapa sahaja yang mula-mula melangkah laluan tersebut.

Setelah mengenalpasti mangsa, syaitan sihir dengan penuh taat  akan menyerang mangsa sepertimana yang diarahkan oleh tukang sihir. Sudah tentunya dengan harga yang mahal. Tukang sihir sudah tentunya telah melakukan kesyirikan yang besar sebagai tanda PENGORBANAN kepada syaitan-syaitan sihir. Semakin besar PENGORBANAN, semakin taatlah syaitan sihir kepada tukang sihir.

Yang nak dilihat di sini ialah 2 perkara:
  1. Sihir perlu kepada mengenalpasti mangsa
  2. Penolong tukang sihir adalah syaitan (taghut)

Berlawanan dengan itu, penolong bagi mangsa-mangsa sihir adalah tidak lain dan tidak bukan ialah Allah, Zat yang Maha Wujud lagi Maujud. Tidak seperti tukang sihir, memohon pertolongan Allah tidak memerlukan anda untuk mengenalpasti siapa yang menyihir anda. Cumanya yang diperlukan adalah pengorbanan kepada Allah di dalam bentuk ketaatan yang tidak berbelah bagi.

Maka apabila anda dizalimi oleh tukang-tukang sihir, tingkatkanlah pengorbanan kepada Allah dan seranglah mereka kembali. Supaya tukang-tukang sihir sedar bukan hanya mereka ada penumbuk.

Kaedahnya:
Lakukanlah solat taubat 2 rakaat.
Lakukanlah solat hajat 2 rakaat - doanya lihat bahagian doa di bawah.

[Muqadimmah]
Ta'awuz
Basmalah
Istigfar 3x
Syahadah
Selawat 3x
Hasbunallahiwa ni'mal wakil ni'mal maula wa ni'mal nassir 3x
La haulawala quwwata illa billah 3x

[Doa & Niat]
Ya Allah, Ya Qahar, Ya Jabar, Ya Muntaqeem,
Sesungguhnya hambaMu ini telah dizalimi oleh musuh-musuhMu, maka kepadaMu hamba mengadu.
Ya Allah, Ya Qahar, Ya Jabar, Ya Muntaqeem,
KepadaMu hamba bermohon, dengan segala baroqah kalimah-kalimah yang akan dilafazkan ini, rejamkanlah batu-batu sijjil kepada segala kebatilan sihir, juga kepada kesemua syaitan-syaitan sihir manusia mahupun jin, yang akan menghancurkan dan mematikan mereka, walau di mana sahaja mereka berada, walau di mana sahaja mereka bersembunyi, walau dengan apapun mereka cuba melindungi diri mereka. Sesungguhnya, tiadalah yang mampu melarikan diri dari pengetahuanMu, dan sesungguhnya tiadalah yang mampu menyelamatkan diri dari azabMu.
Ya Allah, Ya Qahar, Ya Jabar, Ya Muntaqeem,
Sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik pembela orang-orang yang dizalimi.
Amin ya Rabbal 'alamin.

[Ruqyah]
Antara ruqyah-ruqyah yang dicadangkan:
  1. Surah al-Baqarah satu surah penuh.
  2. Surah Yasin, atau Yasin 7 mubin, atu Yasin tunggal, atau apa-apa jenis Yasin sekalipun.
  3. Zikir Laailla ha illallah 1000x atau lebih
  4. Surah al-fil

[Teknik]
Hembuskan ke jantung pesakit. Juga tiup kepada air untuk di buat mandi & minum.
Atau hembuslah sahaja ke mana-mana pun. Sesungguhnya bukanlah tiupan anda yang mengenai musuh-musuh, bahkan Allah lah jua yang merejam musuh-musuhNya, walau di mana sahaja mereka berada.

Sekiranya apa yang telah anda lakukan kelihatannya seolah-olah tidak berkesan, janganlah bimbang, jangan ragu dan janganlah bersedih. Tingkatkanlah pengorbanan kepada Allah, dan lakukanlah lagi serangan-serangan dengan istiqamah. Sudah menjadi sunnatullah, pihak yang baik akan kalah dahulu. Manakala pihak yang jahat akan dilalaikan Allah dengan kemenangan, tetapi akhirnya akan dikalahkan dengan kekalahan yang sangat menghinakan.

Sebagaimana firman Allah:
Maka tatkala mereka melupakan peringatan yang telah diberikan kepada mereka, Kamipun membukakan semua pintu-pintu kesenangan untuk mereka; sehingga apabila mereka bergembira dengan apa yang telah diberikan kepada mereka, Kami siksa mereka dengan sekonyong-konyong, maka ketika itu mereka terdiam berputus asa.” (QS. Al An’am: 44)


Dan janganlah sekali-kali orang-orang kafir menyangka, bahwa pemberian tangguh Kami kepada mereka adalah lebih baik bagi mereka. Sesungguhnya Kami memberi tangguh kepada mereka hanyalah supaya bertambah-tambah dosa mereka; dan bagi mereka azab yang menghinakan. (Ali ‘Imran: 178)

0 comments

Tuesday, 5 July 2016

Menterbalikkan Antena Sihir

Tuesday, 5 July 2016
Hari tu aku ada tulis tentang bagaimana benda sihir digunakan sebagai ganti kepada diri pesakit. Iaitu, benda sihir digunakan sebagai transmitter yang mengeluarkan serangan-serangan sihir. Dan aku ada tulis tentang receiver, atau antena sihir yang melekat pada tubuh pesakit. 

Hari ini mari kita buat satu ujikaji. Mari kita terbalikan antena sihir pada badan pesakit menjadi transmitter yang menghantar gelombang ayat-ayat ruqyah dari diri pesakit. Dan kita terbalikan pula arah transmitter di tangan penyihir sehingga menjadi transmitter yang menghantar gelombang ayat-ayat ruqyah kepada tukang-tukang sihir manusia mahupun jin yang terlibat.

Kaedahnya:
Setelah di bacakan muqadimmah ruqyah, mohonlah kepada Allah:
Ya Allah, hamba bermohon kepadaMu agar diterbalikkan segala antena sihir yang melekat di badan pesakit ini, sebagai transmitter yang akan menghantar gelombang penghancur ayat-ayat ruqyah, dan hamba bermohon agar diterbalikkan arah segala transmitter sihir di tangan penyihir, sehingga menjadi penghantar gelombang penghancur ayat-ayat ruqyah kepada semua syaitan jin dan manusia yang terlibat. Ya Allah, hancurkanlah mereka semuanya, dengan hak kalimah-kalimah ini. Amin.


Kemudian bacakan surah Hud ayat 82 (3x) dan ditiup pada pesakit, sebagai ikhtiar untuk membalikkan arah transmitter. Seterusnya sambunglah dengan membaca ayat-ayat ruqyah selainnya.

0 comments

Memahami Sihir & Gangguan Jin For engineers

[Soalan 1]:Bolehkah seseorang yang TELAH disihir, melindungi diri dari sihir dengan tinggal di dalam rumah yang telah dibenteng?
[Jawapan 1]Pengalaman mengatakan TIDAK BOLEH.
Adakah rumah anda yang mempunyai pagar yang kukuh dapat menghalang televisyen di rumah anda dari menerima siaran-siaran. Begitulah juga apabila seseorang disihir telah terhasil transmitter di tangan penyihir, dan telah terhasil receiver (antenna) pada badan pesakit. Maka kesan pemagaran rumah biasanya jarang mampu untuk menghalang sihir dari sampai kepada pesakit. 

Jadinya adalah sangat penting untuk menumpukan usaha sekurang-kurangnya untuk memusnahkan antena sihir yang melekat pada tubuh badan pesakit. Maka kerana itulah disyaratkan untuk mandi dengan air ruqyah untuk memusnahkan antena sihir pada badan. 

Benteng bermanfaat untuk orang yang tidak terkena sihir, ataupun telah tuntas sihirnya. Tetapi bagi yang masih dalam keadaan tersihir, janganlah pelik jika anda masih diserang walaupun telah membenteng rumah anda.

[Soalan 2]:Adakah seorang yang TELAH TERKENA sihir boleh merawat dirinya cuma dengan membenteng diri?
[Jawapan 2]Besar kemungkinan tidak boleh. Melainkan kaedah pembentengan disertai dengan niat untuk memusnahkan sekurang-kurangnya antena sihir pada badan. Membenteng diri sangat berguna untuk mengelakan serangan sihir. Tetapi kalau sudah terkena, membenteng diri sahaja kurang berkesan, melainkan antena sihir dimusnahkan.

[Soalan 3]: Mengapakah sihir boleh datang kembali setelah antena sihir dimusnahkan?
[Jawapan 3]: Di sini ada beberapa kemungkinan.
Yang pertama, sihir dilakukan secara auto-reload. Pernah tengok tangki air dirumah anda. Air akan disupply apabila level air di dalam tangki berkurangan, iaitu apabila level float valve menurun. Sihir jenis auto-reload akan secara automatik dihantar semula apabila antena sihir pada diri dimusnahkan. Dalam kebanyakan kes, semua ini berlaku secara otomatik tanpa perlu dipantau oleh tukang sihir.  Maka untuk mengatasinya perlulah melakukan ikhtiar untuk memusnahkan transmitter sihir (benda sihir).

Yang kedua, kadang-kadang sihir boleh datang kembali walaupun setelah transmitter sihir (benda sihir) dimusnahkan. Di dalam kes ini, yang jelas ialah tukang sihir telah melakukan serangan yang baru. Antara tanda kes kedua ini ialah, pesakit telah sembuh dalam beberapa jangkamasa yang panjang. Tetapi tiba-tiba jatuh sakit semula dan kadang-kala dengan intensiti yang lebih kuat. Di dalam kes-kes begini, antara kaedahnya ialah, perlulah mematikan tukang sihir pula. Kaedah-kaedah yang boleh di lakukan adalah seperti solat hajat, kaedah Yasin, bakar batu-bata, berperang di alam mimpi dan sebagainya. Perlu diberi perhatian, kaedah mematikan penyihir adalah sangat perlu dilakukan oleh pesakit sendiri, ataupun waris terdekat. Ini adalah kerana kemakbulan doa tertinggi adalah diperuntukkan oleh Allah, hanya kepada mereka yang dizalimi. Kalau orang lain buat bukan tak boleh, tapi kurang ummphh...

[Soalan 4]: Apakah sihir akan berhenti jika tukang sihir dimatikan?
[Jawapan 4]: Di dalam banyak kes, jawapannya tidak. 
Sepertimana yang diterangkan di dalam soalan 3, kebanyakan sihir diprogram secara auto reload. Serupa macam alarm clock yang seseorang set. Walaupun orang itu telah mati, alarm clock tersebut akan terus berbunyi pada masa yang ditetapkan, selagimana setting itu tidak dimatikan oleh seseorang. Tidak sedikit pesakit yang menanggung sihir dari muda hingga ke usia tua, sedangkan pengupah sihir dan tukang sihir sendiri telah lama meninggal dunia. Maka perlulah tumpukan usaha untuk mematikan program sihir dan bukan cuma tukang sihir.

[Soalan 5]: Adakah membenteng rumah atau diri dapat melindungi rumah anda dari jin-jin saka?
[Jawapan 5]: Di dalam kebanyakan kes, jawapannya tidak. 
Di pejabat anda ada access card tak? Di sesetengah tempat yang lebih canggih, digunakan thumb scanning atau retina scan sebagai access. Bolehkah anda halang seseorang yang mempunyai access card untuk masuk ke dalam pejabat anda? Jawapannya sudah tentu tidak boleh, melainkan anda batalkan validity access card mereka. Maka begitulah juga, jin-jin saka (termasuklah jin-jin ilmu) telah diberikan access card. Perlulah anda batalkan access card mereka dengan ikrar pemutus dan sebagainya.

[Soalan 6]: Bolehkah membatalkan access card menyelesaikan masalah jin-jin saka?
[Jawapan 6]: Jawapannya adalah bergantung. Jika jin saka tersebut adalah dari jenis yang redha dengan ketentuan Allah, maka anda bernasib baik. Tapi jika ia dari jenis jahat lagi pendendam, sudah tentu ia akan cuba untuk membalas dendam kepada anda. Tetapi di kala ini, keadaan anda lebih kukuh kerana mereka sudah tiada access card lagi. Yang bermakna tiada lagi suaka politik yang akan melindungi mereka apabila anda gempur mereka dengan ayat-ayat ruqyah.

[Soalan 7]: Mengapakah jin-jin saka yang telah dibatalkan access card, dan mereka sendiri ingin keluar dari jasad anda, tetapi tidak mampu untuk keluar?
[Jawapan 7]: Anda pernah dengar diffusion bonding. Apabila 2 bahan bersentuhan di dalam keadaan-keadaan pemanasan dan tekanan yang tinggi, kedua-dua bahan itu akan melekat antara satu sama lain. Begitulah juga jin-jin saka yang telah lama berada di dalam tubuh anda, mungkin sudah diffused (berakar) dan bersambung dengan tubuh anda. Antara tanda jin-jin telah diffused kepada tubuh anda ialah, anda merasa sakit atau lenguh pada bahagian tertentu di tubuh apabila anda diruqyah.

Dan kaedah memutuskan akar jin ialah dengan membacakan selawat (aku selalu baca selawat tafrijiyah) pada hujung jari telunjuk dan mohon Allah putuskan akar jin. Jari telunjuk diletakkan pada lokasi jin sambil membaca Bismillah... Bismillah berulang kali. Perlu diingatkan, proses ini adalah satu proses yang menyakitkan bagi jin-jin tersebut. Aku pernah kena maki dengan jin sekali.... sakitlah !!! Tadi ngko kata tak sakit.. ... He he he... habis tu nak buat camne... itu je cara yang aku tau....

[Soalan 8]: Mengapakah jin-jin saka yang telah dibatalkan access card mereka masih boleh masuk ke dalam tubuh badan anda?

[Jawapan 8] Walaupun access card telah dibatalkan, tetapi jika pintu dibuka seluas-luasnya, sesiapun pun boleh masuk walaupun tiada access card. Begitulah juga keadaan badan kebanyakan pesakit-pesakit gangguan jin. Pada badan mereka penuh dengan lubang-lubang laluan jin. Kerana itulah, mereka sangat mudah dimasuki jin. Untuk mengatasi masalah ini, perlulah anda tutup lubang-lubang laluan tersebut. Antara kaedahnya ialah dengan mandi ais, kaedah usapan penyembuhan dan sebagainya. Tapi perlulah anda menutup lubang tersebut dengan pintu yang kukuh. Kalau pakai cardboad aje, sekali tendang dah terbuka. Untuk menguatkan pintu, perlulah di kuatkan Nur di dalam diri dengan memperkasakan amalan anda. 

0 comments

Monday, 4 July 2016

Kaedah Pelepas Ditindih Semasa Tidur

Monday, 4 July 2016
Mungkin ada kes ditindih yang disebabkan oleh sebab-sebab biologi. Tetapi tidak kurang kes ditindih semasa tidur yang disebabkan oleh gangguan jin. 

Maka, kaedah pelepasnya adalah seperti dibawah:
  1. Genggam tangan dengan niat mencekik jin.
  2. Baca ayatul Kursi atau apa-apa ayat di dalam hati untuk memusnahkan jin itu. Semasa ditindih amat mustahil untuk anda bercakap, apatah lagi untuk membaca ayat Quran dengan mulut anda. Bacaan di dalam hati juga sangat berkesan untuk memusnahkah jin.
  3. Apabila anda sudah mula berjaya bercakap, baca lagi ayatul Kursi secara lafaz, tetapi jangan lepaskan genggaman anda.
  4. Baca lagi dan lagi, sehingga anda merasakan jin yang menganggu anda telah hancur.

0 comments

Tanda-tanda masalah psikiatri.

Sekiranya pesakit mempunyai kesemua 3 gejala seperti di bawah, jangan buang masa jumpa perawat Islam. Sebaliknya terus bawa berjumpa pakar psikiatri dengan kadar segera:
  1. Tidak tidur hingga mencecah 3 hari.
  2. Membebel-bebel perkara yang berulang-ulang.
  3. Emosi tidak stabil, terkadang mengamuk.

Kes ini adalah lebih kepada masalah psikiatri daripada gangguan jin. Tidak mustahil jin mengambil kesempatan di dalam kes-kes psikiatri, tetapi dalam kes-kes begini yang lebih penting ialah menyelesaikan masalah kejiwaan terlebih dahulu. Insya Allah setelah itu masalah gangguan jin lebih mudah diselesaikan.

Begitulah tips yang aku pernah dapat dari Dr. Mahyuddin UMP.
Kepada para muallij, sila ambil perhatian juga...
Karang penat je korang kunci jin, pesakit tak reda-reda juga...

0 comments

Sunday, 3 July 2016

Manual Rawatan Abdul Raof

Sunday, 3 July 2016

Manual rawatan yang sangat baik untuk dirujuk oleh semua muallij. Terutama muallij-muallij petai macam aku.

http://benhalimaabderraouf.fr/index.php/en/the-ruqyah/treatment


0 comments

Sunday, 19 June 2016

Ikhtiar Menggagalkan Konspirasi Jahat

Sunday, 19 June 2016

Antara ikhtiar yang boleh dilakukan ialah memohon perlindungan Allah dgn baroqah ayat Ar-Ra`d:42. Bacalah 7x selepas setiap solat fardhu.

Dan sesungguhnya orang-orang kafir yang sebelum mereka telah melancarkan rancangan jahat (terhadap Nabi-nabi mereka): oleh itu, (janganlah engkau bimbang kerana) bagi Allah jualah kuasa menggagalkan segala jenis rancangan jahat. Ia mengetahui apa yang diusahakan oleh tiap-tiap diri; dan orang-orang yang kafir akan mengetahui bagi siapakah balasan (yang baik dan yang buruk) pada hari akhirat kelak.


0 comments

Sunday, 12 June 2016

Tanda matinya hati

Sunday, 12 June 2016

SEBAHAGIAN DARIPADA TANDA MATINYA HATI  IALAH APABILA TIDAK BERASA SEDIH JIKA TERLEPAS SESUATU AMAL KEBAIKAN DARIPADANYA DAN TIDAK MENYESAL JIKA TERJADI PERBUATAN YANG TIDAK BAIK OLEHNYA

Kematian hati tidak dapat dikenal jika seseorang itu mengambil daya nilai keduniaan sebagai piawaian. Ramai orang yang menurut pengertian tasauf  sudah mati hatinya tetapi mereka mencapai berbagai-bagai kecemerlangan dalam kehidupan dunia. Mereka menjadi pemimpin kepada orang ramai. Mereka menciptakan berbagai-bagai benda keperluan manusia. Mereka berjaya mendaki Gunung Everest. Mereka memegang bermacam-macam rekod kejohanan. Mereka menguasai kekayaan dan berbagai-bagai lagi kejayaan dan kecemerlangan.

Manusia yang mati hatinya atau manusia yang berbangsa haiwan ini tidak berasa sedih jika terlepas peluang baginya untuk melakukan amalan yang mendekatkan diri dengan Tuhan dan dia tidak berasa kesal jika dia berbuat dosa dan maksiat yang menjauhkan dirinya daripada Allah s.w.t.

Apa juga kejayaan dan kecemerlangan yang diperolehi hendaklah diletakkan di atas neraca akhirat. Jika kejayaan dan kecemerlangan itu mampu menambahkan berat dacing kebaikan, maka kejayaan dan kecemerlangan itu adalah benar. Jika tidak ia hanyalah fatamorgana.


0 comments

Dosa & Baik Sangka

TIDAKLAH BESAR SESUATU DOSA MELEBIHI SESUATU YANG MENGHALANG KAMU BERBAIK SANGKA KEPADA ALLAH S.W.T. BARANGSIAPA MENGENAL TUHANNYA NESCAYA MELIHAT KECILNYA DOSA.

TIDAK ADA DOSA KECIL JIKA ALLAH S.W.T MENGHADAPI KAMU DENGAN KEADILAN-NYA DAN TIDAK ADA DOSA BESAR JIKA ALLAH S.W.T MENGHADAPI KAMU DENGAN KURNIAAN-NYA.

Junaid al-Baghdadi berkata: “Barangsiapa tidak mencapai fana dirinya dan baqa dengan Allah s.w.t, maka semua kebaikan yang dibuatnya adalah mengandungi dosa”.

Ahli makrifat melihat kecilnya perbuatan dosa jika dibandingkan dengan pengakuan dirinya ada kuasa menciptakan sesuatu perbuatan. Bagi mereka, selagi mereka melihat diri mereka melakukan amalan, selagi itulah amalan mereka mengandungi dosa. Perhatian kepada diri menghijab perhatian kepada Tuhan. Orang arif mengembalikan segala perkara kepada Tuhan. Mereka melihat diri mereka tidak melakukan kejahatan kerana Allah s.w.t menjaga dan melindungi mereka daripada kejahatan. Mereka melihat diri mereka berbuat kebaikan kerana Allah s.w.t mengurniakan kebaikan itu kepada mereka. Tidak terlihat lagi pada mata hati mereka sesuatu apa pun kecuali yang dari Allah, kepada Allah  dan beserta Allah s.w.t.

Tanpa makrifat seseorang akan melihat amal yang dilakukannya dan dia cenderung untuk mengukur dirinya dengan amalan tersebut. Seterusnya dia menjadikan amalan tersebut sebagai persediaan untuk menghadap Allah s.w.t. Boleh dikatakan dia menjadikan amalannya sebagai tuntutan terhadap Allah s.w.t. Apabila seseorang hamba membawa kepada Allah s.w.t amal perbuatannya, maka Allah s.w.t menerimanya dengan hisab dan perhitungan yang terperinci. Hisab Allah s.w.t sangat halus dan rapi. Tidak ada walau sebesar zarah pun yang terkeluar dari kiraan-Nya. Sebab itu jika kamu dihadapkan kepada keadilan Allah s.w.t, tidak ada dosa yang kecil atau remeh-temeh yang boleh lepas dari kiraan Allah s.w.t. Semuanya besar dan semuanya dikira. Berbeza keadaannya bagi orang yang dihadapi Allah s.w.t dengan kurnia-Nya. Allah s.w.t berfirman:

Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang  yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah; maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. ( Ayat 111 : Surah at-Taubah )

Orang yang dibeli oleh Allah s.w.t, menjadi hamba abdi kepada-Nya. Allah s.w.t, sebagai Tuan, menguruskan, memelihara dan menjaga abdi-Nya. Apa juga perbuatan yang dilakukan oleh hamba abdi adalah yang diperintahkan oleh Tuannya. Tuan yang mengeluarkan perintah, Tuan juga yang mempertanggungjawabkannya. Hamba abdi tidak ada pilihan. Lantaran itu apabila Allah s.w.t menghadapi hamba abdi-Nya, maka dihadapi-Nya dengan kurnia-Nya bukan dengan tuntutan. Apabila Allah s.w.t tidak membuat tuntutan, tidak ada dosa dan kesalahan yang besar. Jadi, buatlah keputusan apakah mahu menjadi orang yang mengumpul amal dan membuat tuntutan kepada Allah s.w.t dengan amal itu, atau menjualkan diri kepada Allah s.w.t, menjadi abdi-Nya dan berserah sepenuhnya kepada-Nya.


0 comments

Saturday, 11 June 2016

Menguatkan Roh

Saturday, 11 June 2016

Antara kaedah yang amat baik untuk menguatkan roh, adalah dengan mendawamkan zikir di bawah setiap lepas subuh dan asar:

Subhanallah Alhamdullillah Laillahaillallah Allahuakbar 100x
Selawat 100x
Istigfar 100x

Juga di waktu-waktu selang, berzikirlah dengan zikir ismu Zat di dalam hati, atau dengan suara perlahan seolah-olah berbisik.

Baraqah dari zikir-zikir ini akan membuka kekuatan untuk berpegang teguh dengan hukum-hukum agama.


0 comments

Friday, 10 June 2016

Di mana Allah ?

Friday, 10 June 2016
Jumpa kat Internet.... Menarik...

Assalamualaikum kepada sahabat yang dirahmati oleh Allah,
Saya selitkan sebuah hikayat yang menarik mengenai Sultan Muzaffar Shah, Sultan Melaka ketika beliau mempelajari ilmu ketuhanan. Agak menarik….
Isnin, 26 Ogos 2013
KESUFIAN RAJA MUZAFFAR SHAH
Suatu hari Raja Muzaffar yang masih kanak-kanak bertanya kepada Bondanya tentang ALLAH.
“Bonda… dimana ALLAH dan bolehkah Anakanda melihatNya?”…
“Oh… ALLAH itu di Arasy wahai Anakanda dan Anakanda tidak dapat melihatNya kerana ALLAH berada nun jauh diatas 7 petala langit. Sedangkan langit kedua pun manusia tidak nampak bagaimana hal keadaanNya lantas bagaimana mungkin Anakanda akan dapat melihat ALLAH yang berada di Arasy yang terletak lebih atas dan jauh daripada 7 petala langit?”
“Oh begitu… bagaimana dengan dalilnya Bonda?”
Dalilnya begini… “Sesungguhnya Tuhan kamu ialah ALLAH Yang menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, kemudian Dia bersemayam di atas Arasy untuk mengatur segala urusan… dari Surah Yunus ayat ke 3.” Maka giranglah hati Raja Muzaffar kerana telah mendapat jawapan daripada persoalan yang selama ini sentiasa semak difikirannya. Masa pun berlalu… hari berganti minggu, minggu berganti bulan dan bulan berganti tahun, maka telah remajalah Raja Muzaffar.
Suatu hari Raja Muzaffar diperintahkan Ayahandanya supaya belajar ilmu-ilmu agama dari Syeikh Abdullah selaku Mufti di Negeri Ayahandanya itu. Maka tidak sabar-sabarnya lagi Raja Muzaffar mahu berguru dengan Syeikh Abdullah sementelah pelajaran agama adalah yang paling diminatinya.
Suatu hari sambil duduk-duduk santai dengan Syeikh Abdullah tiba-tiba Raja Muzaffar ditanyai oleh Syeikh Abdullah dengan dua persoalan yang tidak asing baginya.
“Wahai Anakanda Putera Raja… dimana ALLAH dan bolehkah Anakanda Putera Raja melihatNya?”
Sambil tersenyum Raja Muzaffar menjawab sebagaimana yang telah diajarkan Bondanya dahulu… “ALLAH itu di Arasy wahai Syeikh Guru dan Beta tidak boleh melihatNya kerana ALLAH berada nun jauh diatas 7 petala langit.”
Tersenyum kecil Syeikh Abdullah mendengar jawapan muridnya itu dan sejenak selepas menghela nafasnya Syeikh Abdullah lalu bersuara…. “Begini Anakanda Putera Raja… ALLAH itu bukannya makhluk seperti kita lantaran itu ALLAH tidak seperti kita. Apa sahaja hukum yang terjadi pada makhluk tidak berlaku seperti itu atas ALLAH. Oleh itu ALLAH tidak bertempat kerana bertempat itu hukum bagi makhluk.”
“Lantas dimana ALLAH itu wahai Syeikh Guru?”
“ALLAH itu tidak bertempat kerana Dia bersifat qiammuhu binafsihi yang bermaksud ALLAH tidak berhajat pada sesuatu zat lain untuk ditempati. Jika kita mengatakan ALLAH berhajat pada sesuatu zat lain untuk ditempati maka ketika itu kita telah menyerupakan ALLAH dengan keadaan makhluk. Ketahuilah, ALLAH tidak serupa dengan makhluk berdasarkan kepada dalil dari Surah Asy-Syura ayat ke 11 yang bermaksud “Dia tidak menyerupai segala sesuatu.” ALLAH tidak berdiam di Arasy kerana Arasy itu adalah makhluk. Bagaimana mungkin makhluk dapat menanggung Zat ALLAH sedang bukit dihadapan Nabi Musa pun hancur kerana tidak dapat menanggung pentajalian ALLAH.”
Raja Muzaffar mengangguk-anggukkan kepalanya tanda faham.
Kemudian Syeikh Abdullah menambah… “Berkenaan tentang Anakanda Putera Raja tidak boleh melihat ALLAH itu adalah betul namun bukanlah kerana ALLAH itu jauh maka Anakanda Putera Raja tidak boleh melihatNya.”
“Jika bukan begitu lantas bagaimana Syeikh Guru?” Tanya Raja Muzaffar beria-ia ingin tahu.
“Sebenarnya kita tidak dapat melihat ALLAH bukanlah kerana asbab jarak tetapi kerana keterbatasan kemampuan penglihatan mata manusia yang tidak mampu melihat ZatNya. Ini bersesuai dengan firman ALLAH yang bermaksud “Dia tidak dapat dicapai oleh penglihatan mata, sedangkan Dia dapat melihat segala penglihatan itu dan Dialah Yang Maha Halus lagi Maha Mengetahui… dari Surah Al-An’am ayat 103.”
Terdiam Raja Muzaffar mendengar hujah Gurunya itu. Barulah beliau sedar bahawa apa yang menjadi pegangannya selama hari ini adalah salah. Pegangan yang mengatakan bahawa ALLAH itu diArasy dan ALLAH tidak boleh dilihat kerana asbab jarak adalah satu kesilapan.
Huraian daripada Gurunya melalui ilmu Kalam membuatkan Raja Muzaffar begitu kagum dengan kekuasaan akal yang dapat menghuraikan segala-galanya tentang Tuhan. Bermula dari hari tu Raja Muzaffar berpegang dengan hujah gurunya bahawa ALLAH itu tidak bertempat dan manusia tidak boleh melihat ALLAH kerana keterbatasan kemampuan penglihatan mata manusia. Akhirnya dengan berkat ketekunan dan kesungguhan, Raja Muzaffar telah berjaya menguasai ilmu-ilmu ketuhanan menurut peraturan ilmu kalam sebagaimana yang diajarkan oleh Syeikh Abdullah hingga mahir.
Masa terus berjalan dan kini Raja Muzaffar telah dewasa. Oleh kerana begitu minatnya yang mendalam tentang ilmu-ilmu ketuhanan maka beliau meminta izin daripada ayahandanya untuk menperdalamkan lagi ilmu pengetahuannya dengan belajar dari guru-guru yang berada diluar istana sementelah Syeikh Abdullah telah meninggal dunia.
Ayahandanya memberi izin lalu tanpa berlengah Raja Muzaffar menemui sahabat-sahabat sealiran Almarhum Syeikh Gurunya untuk melanjutkan pelajaran. Raja Muzaffar mempunyai sikap yang pelik. Saban hari apabila beliau melalui pekan-pekan kecil untuk sampai ke rumah guru-gurunya, beliau akan bertanya kepada setiap orang yang ditemuinya dengan soalan yang pernah ditanya kepada bondanya iaitu dimana ALLAH dan bolehkah manusia melihatNya?
Bagi sesiapa yang menjawab soalannya itu sebagaimana yang pernah dijawab oleh bondanya maka beliau akan membetulkan kefahaman orang itu dengan hujah Almarhum Gurunya Syeikh Abdullah. Jika orang itu tidak mahu tunduk dengan hujahnya maka orang itu akan dipukulnya sebelum diusir dari negerinya itu.
Begitulah sikap Raja Muzaffar setiap hari sehingga pada suatu hari beliau bertemu dengan seorang tua yang sedang bertungkus-lumus menyediakan air minuman untuk diberi minum kepada orang yang lalu-lalang disebuah pekan tanpa mengambil sebarang upah.
Melihat kelakuan pelik orang tua itu lantas Raja Muzaffar mendekatinya. “Hei orang Tua… mengapa kamu tidak mengambil upah atas usahamu itu?” Tanya Raja Muzaffar tegas.
Orang Tua yang sedari tadi begitu khusyuk mengagih-agihkan minumannya itu terkejut dengan pertanyaan Raja Muzaffar lalu meminta Raja Muzaffar memperkenalkan dirinya.
“Siapakah Tuan ini?” Tanya si Tua.
“Beta adalah Putera Raja negeri ini.” Jawab Raja Muzaffar tegas.
“Oh kalau begitu Tuan ini tentu Raja Muzaffar yang terkenal dengan ketinggian ilmu ketuhanan itu. Tapi sayang, Tuan hanya tahu ilmu tentang ALLAH tetapi Tuan sendiri belum mengenal ALLAH. Jika Tuan telah mengenal ALLAH sudah pasti tuan tidak akan bertanya kepada saya soalan Tuan tadi.”
Terkebil-kebil mata Raja Muzaffar mendengar kata-kata si Tua itu. Hatinya terpesona dengan ungkapan ‘mengenal ALLAH’ yang diucapkan orang tua itu.
Lantas beliau bertanya kepada orang tua itu. “Kemudian apa bezanya antara ‘tahu’ dengan ‘kenal’?”
Dengan tenang si Tua itu menjawab… “Ibarat seseorang yang datang kepada Tuan lantas menceritakan kepada Tuan tentang ciri-ciri buah nangka tanpa menunjukkan zat buah nangka, maka ini mertabat ‘tahu’ kerana ianya hanya sekadar maklumat dan orang yang berada pada mertabat ini mungkin akan menyangka bahawa buah cempedak itu adalah nangka kerana ciri-cirinya seakan sama. Berbanding seseorang yang datang kepada Tuan lantas menghulurkan sebiji buah nangka, maka ini mertabat ‘kenal’ kerana zatnya terus dapat ditangkap dengan penglihatan mata dan orang yang berada pada mertabat ini pasti dapat mengenal mana cempedak dan mana nangka dengan tepat.”
Raja Muzaffar mendengar dengan teliti huraian si Tua itu. Diam-diam, hatinya membenarkan apa yang diperkatakan si Tua itu. Kemudian terlintas dihatinya untuk bertanyakan soalan yang lazim ditanyanya kepada orang ramai.
“Kalau begitu wahai orang Tua silalah jawab persoalan Beta ini… dimana ALLAH dan bolehkah manusia melihatNya?”
“ALLAH berada dimana-mana sahaja dan manusia boleh melihatNya.” Jawab si Tua dengan tenang.
Tercengang Raja Muzaffar mendengar jawapan orang tua itu. Seketika kemudian terus saja orang Tua itu dipukulnya sehingga jatuh tersungkur. Melihat orang Tua itu tidak cuba mengelak pukulannya bahkan langsung tidak menunjukkan reaksi takut maka Raja Muzaffar pun lantas bertanya… “Kenapa kamu tidak mengelak pukulan beta wahai orang Tua?”
“Bukankah tadi sudah hamba bilang… Tuan ini hanya orang yang tahu tentang ALLAH tetapi bukannya orang yang benar-benar mengenal ALLAH.”
Terdiam Raja Muzaffar mendengar kata-kata si Tua itu. Kemudian beliau menenangkan dirinya lantas bersegera duduk diatas tanah dihadapan orang Tua itu.
“Baiklah orang Tua… Silalah huraikan jawapan kamu tadi sebab Beta berpegang bahawa ALLAH itu tidak bertempat dan manusia tidak boleh melihat ALLAH.”
“ALLAH itu tidak bertempat adalah menurut pandangan hukum akal sahaja sedang pada hakikatnya tidak begitu.” Ujar orang Tua itu sambil mengesat bucu bibirnya yang berdarah.
Kemudian beliau menyambung… “Bukankah ALLAH itu wujudNya Esa?”
“Benar.” Jawab Raja Muzaffar.
“Jika ALLAH itu wujudNya Esa maka sudah barang tentu tidak ada wujud sesuatu bersertaNya.”
“Benar.” Jawab Raja Muzaffar.
“Lantas bagaimanakah kedudukan wujud alam ini jika ALLAH itu diyakini wujud tanpa ada selain zat yang wujud bersertaNya dengan pandangan mata hati?”
Raja Muzaffar memejamkan matanya rapat-rapat lantas dikerahkan pandangan mata hatinya untuk memahami persoalan yang ditanyai orang Tua itu. Tiba-tiba akalnya dapat menangkap dan memahami hakikat alam ini jika ianya merujuk kepada ruang lingkup keesaan wujud ALLAH. Lantas beliau membuat satu kesimpulan… “Jika dipandang dari sudut Esanya wujud ALLAH maka alam ini tidak lain melainkan diriNya sendiri… Tiba-tiba sahaja perkataan itu terpacul keluar dari bibirnya. Terkebil-kebil matanya apabila mendengar ucapannya sendiri.
Maka lidahnya kelu dan akalnya lumpuh. Terkejut… tergamam… terkedu… “Jadi kalau begitu ketika Tuan memandang alam ini, siapa yang Tuan pandang pada hakikatnya?”
Pantas soalan itu diajukan kepada Raja Muzaffar. “Pada hakikatnya Beta memandang ALLAH…”
“Nah kalau begitu bukankah ALLAH ada berfirman yang bermaksud “Dimana sahaja kamu menghadap, disitulah wajah ALLAH” dari Surah Al-Baqarah ayat ke 115 dan dalam Surah Al-Hadiid ayat ke 3 yang bermaksud “Dialah yang awal, yang akhir, yang zahir dan yang batin.”
Kemudian orang Tua itu bertanya lagi… “Dan sekarang dapat atau tidak Tuan melihat ALLAH ketika ini”
“Ya.. Beta menyaksikan dengan ainul basyirah.”
Perlahan-lahan berjujuran air mata dari bucu mata Raja Muzaffar. Beliau menahan sebak kerana sekarang beliau sudah faham kenapa orang tua itu tidak mengambil upah atas usahanya dan tidak mengelak ketika dipukul. Semuanya kerana yang dipandangnya adalah pentajallian ALLAH. Dalam hati perlahan-lahan beliau berkata… “Memang benar sesungguhnya pada sudut ini, ALLAH berada dimana-mana sahaja dan manusia boleh melihat ALLAH.”
“Makanya wahai Putera Raja.. inilah yang dinamai sebagai ilmu hakikat.”
Semenjak hari itu, Raja Muzaffar terus mendampingi orang tua itu untuk mempelajari lebih dalam selok-belok ilmu hakikat hingga diangkat beliau oleh gurunya menduduki kedudukan Syeikh ilmu hakikat. Demi memahami ilmu-ilmu hakikat yang halus-halus Raja Muzaffar telah menjadi seorang ahli ibadah yang alim-mualim. Beliau tidak lagi berpegang dengan fahaman Almarhum Gurunya iaitu Syeikh Abdullah kerana baginya jalan yang boleh membuatkan seseorang itu dapat mengenal ALLAH dengan haqqul yaqin ialah dengan ilmu hakikat. Beliau telah mengenepikan duduk didalam peraturan hukum akal sama sekali dan mulai duduk didalam peraturan musyahadah. Bagi beliau, ilmu kalam yang dituntutnya selama ini adalah semata-mata salah.
Setelah kemangkatan Ayahandanya maka Raja Muzaffar ditabalkan menjadi Sultan dinegerinya dan sekarang beliau menyandang gelaran Sultan Muzaffar Shah pada usia 50 tahun.
Beliau memerintah negerinya dengan adil dan saksama namun sikap ganjilnya yang dahulu masih diteruskannya. Dimana sahaja beliau pergi beliau tetap akan bertanyakan soalannya yang lazim itu.
Jika orang yang ditanya tidak dapat menjawab maka akan diajarkan jawabannya menurut ilmu hakikat dan jika orang itu membangkang akan dihukum bunuh.
Akhirnya kelaziman Sultan Muzaffar Shah ini membuatkan seluruh rakyat jelatanya menganut fahaman hakikat. Justeru itu rakyat jelata dinegerinya hidup aman dan makmur.
Suatu petang Sultan Muzaffar Shah yang terkenal sebagai Mursyid ilmu hakikat itu berjalan-jalan disebuah padang rumput yang luas dengan ditemani para pembesar istana.
Pandangannya tertarik pada gelagat seorang pemuda pengembala kambing dalam lingkungan usia 30an yang sedang berusaha menghalau seekor serigala yang cuba memakan kambing gembalaannya.
Baginda mendatangi pemuda gembala itu. Kelihatan pemuda itu hanya memakai pakaian yang diperbuat daripada guni dan tidak mempunyai kasut sebagai alas kaki. Rambutnya kering berdebu, bibirnya kering dan badannya kurus.
“Wahai pemuda… kenapa kamu menghalau serigala itu dari memakan kambing itu, tidakkah kamu menyaksikan hakikat serigala itu? Maka biarkan sahaja ALLAH bertindak menurut kemahuanNya.”
Mendengar kata-kata Sultan Muzaffar Shah itu sekonyong-konyong pemuda gembala itu lantas menggenggam pasir lalu dilemparkannya pasir itu ke muka Sultan Muzaffar Shah. Kemudian pemuda gembala itu membongkok lagi untuk kali kedua mengambil segenggam pasir lalu dilemparkan sekali lagi ke muka Sultan Muzaffar Shah.
Sultan Muzaffar Shah hanya tercegat sahaja mungkin terkejut dengan tindakkan pemuda gembala itu. Pemuda gembala itu terus mahu mengambil segenggam pasir lagi dan melihat itu seorang pembesar istana yang berada disitu terus memukul pemuda gembala itu hingga beliau jatuh pengsan.
Apabila sedar dari pengsan, pemuda gembala itu mendapati tangan dan lehernya telah dipasung dengan pasungan kayu didalam sebuah penjara. Tidak lama kemudian datang dua orang pengawal istana dengan kasar merenggut rantai besi yang terikat dibadannya dan dibawa ke suatu tempat yang amat asing baginya. Tidak lama berjalan akhirnya mereka sampai dihadapan singgahsana Sultan Muzaffar Shah.
“Mengapa kamu melempari muka Beta dengan pasir?” Tenang sahaja pertanyaan Sultan Muzaffar Shah.
“Kerana Tuanku mengatakan bahawa serigala itu adalah ALLAH yakni Tuhan saya.
“Bukankah hakikat serigala itu sememangnya begitu?” Tanya Sultan Muzaffar Shah hairan.
“Nampaknya dakwaan tuanku ini menunjukkan seorang yang mengenal ALLAH adalah kebohongan semata-mata.”
“Kenapa kamu berkata begitu?”
“Sebab orang yang sudah sempurna mengenal ALLAH pasti merindui untuk bertemu menemui ALLAH.”
Setelah 30 tahun baru hari ini hati Sultan Muzaffar Shah terpesona lagi apabila mendengar ungkapan ‘bertemu menemui ALLAH’ yang diucapkan oleh pemuda gembala itu.
Dahulu hatinya pernah terpesona dengan ungkapan ‘mengenal ALLAH’. Sejurus itu juga Sultan Muzaffar Shah memerintahkan agar pasung kayu yang dikenakan pada pemuda gembala itu ditanggalkan.
“Lantas apa utamanya ‘bertemu’ berbanding ‘kenal’?” Tanya Sultan Muzaffar Shah.
“Adakah Tuanku mengenali sifat-sifat Rasulullah?” Tanya pemuda gembala itu tiba-tiba…
“Ya… Beta kenal akan sifat-sifat Rasulullah.”
“Lantas apa keinginan Tuanku terhadap Rasulullah?”
“Semestinyalah Beta mahu dan rindu untuk menemuinya kerana baginda adalah kekasih ALLAH!”
“Nah begitulah… orang yang sempurna pengenalannya terhadap sesuatu pasti terbit rasa ingin bertemu dengan sesuatu yang telah dikenalinya itu dan bukannya hanya sekadar berputar-putar didaerah ‘mengenal’ semata-mata.”
Tiba-tiba sahaja Sultan Muzaffar Shah berteriak kuat dengan menyebut perkataan ‘Allahu Akbaaar…!.!.!’ sekuat-kuat hatinya lalu baginda jatuh pengsan tidak sedar diri. Tidak lama kemudian setelah wajahnya disapukan dengan air sejuk maka baginda kembali sedar.
Sultan Muzaffar Shah terus menangis teresak-esak hingga jubahnya dibasahi dengan air matanya. Baginda memuhassabah dirinya.. “Memang… memang selama ini beta mengenali ALLAH melalui ilmu hakikat tetapi tidak pernah hadir walau sekelumit rasa untuk bertemu denganNya.
Rupa-rupanya ilmu hakikat yang beta pegangi selama ini juga salah sepertimana ilmu bonda dan ilmu Syeikh Abdullah”… bisik hatinya.
Kemudian terlintas difikiran Sultan Muzaffar Shah untuk menanyakan soalan lazimnya kepada pemuda gembala itu.
“Kalau begitu wahai orang muda, silalah jawab persoalan Beta ini… dimana ALLAH?”
Dengan tenang pemuda gembala itu menjawab… “ALLAH berada dimana Dia berada sekarang.”
“Kalau begitu, dimana ALLAH sekarang?
“Sekarang ALLAH berada dimana Dia berada dahulu.”
“Dimana ALLAH berada dahulu dan sekarang?”
“Dahulu dan sekarang Dia berada ditempat yang hanya Dia sahaja yang ketahui.”
“Dimana tempat itu?”
“Didalam pengetahuan ilmu ALLAH.”
Sultan Muzaffar Shah terdiam sebentar sambil keningnya berkerut merenung jawapan yang diberi pemuda gembala itu. Kemudian baginda meneruskan pertanyaannya lagi.
“Bolehkah manusia melihat ALLAH?”
“Kunhi ZatNya tidak boleh dicapai dengan pandangan mata kepala dan pandangan hati.”
“Sila perjelaskan lagi wahai anak muda.” Pinta Sultan Muzaffar Shah.
“Begini Tuanku… adapun jawapan yang diberikan oleh Bonda Tuanku itu diatas dasar soalan lazim yang Tuanku berikan itu adalah sebenarnya betul menurut tahapan akal Tuanku yang ketika itu dinilai masih kanak-kanak.
Adapun jawapan yang diberikan oleh Syeikh Abdullah itujuga betul jika dinilai dari sudut hukum akal… Dan jawapan yang diberikan oleh Syeikh Tua itu juga betul jika dinilai dari sudut pengamalan musyahadah terhadap ilmu hakikat. Begitu jugalah dengan jawapan yang saya berikan juga betul jika dinilai dari sudut ilmu ma’rifat.
Tiada yang salah cuma ilmu itu bertahap-tahap dan tuanku telah pun melalui tahapan-tahapan itu. Dari tahapan jahil (ilmu bonda) ke tahapan awam (ilmu kalam) kemudian ke tahapan khusus (ilmu hakikat) dan akhir sekali ke tahap khawasul khawas (ilmu ma’rifat).”
Kemudian pemuda gembala itu terus menyambung kata-katanya… “Jika ilmu hakikat itu jalan fana kerana menilik kepada Zat ALLAH maka ilmu ma’rifat pula jalan baqa kerana menilik terus kepada Kunhi Zat ALLAH. Maka jawapan bagi persoalan tuanku itu secara yang dapat saya simpulkan ialah Tiada yang tahu dimana ALLAH melainkan ALLAH dan tiada sesiapa yang dapat melihat ALLAH melainkan diriNya sendiri.”
Sultan Muzaffar Shah mengangguk-anggukkan kepalanya tanda faham… “Jadi bagaimana hendak sampai ke tahap mengenal ALLAH dengan sempurna sehingga terbit rasa ingin untuk menemuiNya?”
“Jangan mengenal ALLAH dengan akal sebaliknya mengenal ALLAH dengan ALLAH.”
“Kemudian, apakah cara-caranya untuk dapat bertemu dengan ALLAH?”
“Sebagaimana firman ALLAH yang bermaksud… “Barangsiapa mengharap pertemuan dengan Tuhannya maka hendaklah dia mengerjakan amalan soleh dan janganlah dia mempersekutukan Tuhannya dalam beribadat kepadanya”… dari Surah Al-Kahfi ayat ke 110.
Mendengar penjelasan daripada pemuda gembala itu hati Sultan Muzaffar Shah menjadi tenang dan akhirnya baginda diterima menjadi murid si pemuda gembala itu. Kerana kesungguhan yang luarbiasa dalam mengerti ilmu ma’rifat maka baginda mahsyur terkenal sebagai seorang Sultan yang arifbillah lagi zuhud serta warak.
Kemudian rakyatnya dibiarkan bebas untuk berpegang pada mana-mana fahaman pun asalkan ajarannya masih didalam ruang lingkup yang mengikuti pegangan Ahlussunnah Wal Jamaah.
Dan sekarang pada usia 70 tahun barulah Sultan Muzaffar Shah sedar dan faham bahawa untuk memahami tentang ALLAH maka seseorang itu harus melalui tahapan-tahapan yang tertentu sebelum seseorang itu layak dinobatkan sebagai arifbillah. Baginya samada ilmu kalam, ilmu hakikat atau ilmu ma’rifat maka kesemuanya adalah sama penting untuk dipelajari, difahami, dimengerti bagi mewujudkan kesempurnaan untuk mencapai kedudukan insan kamil yang ma’rifatullah.
Kini Sultan Muzaffar Shah sudah memahami bagaimana rasanya rindu kepada ALLAH dan bagaimana rasanya benar-benar tidak sabar untuk bertemu ALLAH. Sejak semalam mulutnya tidak henti-henti asyik mengucapkan kalimah Ismu Zat Allah..Allah..Allah dan kadang-kadang terlihat deruan air mata jernih mengalir perlahan dipipinya sewaktu dipembaringan.
Perlahan-lahan pemuda gembala menghampiri Sultan Muzaffar Shah yang sejak 20 tahun lalu tinggal bersama dengannya dirumah usangnya lantas meletakkan kepala muridnya itu diribaan silanya dengan linangan air mata. Kini nafasnya mulai tersekat-sekat dan melihat itu, pemuda gembala merapatkan bibirnya ke telinga Sultan Muzaffar Shah lantas mentalqinkan baginda dengan kalimah tauhidan seraya diikuti baginda dengan senyuman. Sejurus kemudian Sultan Muzaffar Shah menghembuskan nafasnya yang terakhir.
Suasana menjadi hening… pemuda gembala menunduk sahaja dan sebentar kemudian dia berkata. “Alangkah beruntungnya dia.. sekarang Tuanku benar-benar telah menemui ALLAH dan dapat mengenalNya dengan sebenar-benar kenal. “Ya… ALLAH masih belum layakkah untuk aku bertemu denganMu, aku mencemburui Sultan Muzaffar Shah ini maka jemputlah aku menghadapMu…”
Sebentar kemudian pemuda gembala itu pun turut rebah dan menghembuskan nafasnya yang terakhir…
Tiba-tiba hujan pun turun seolah-oleh menangisi permergian dua insan yang mulia akhlaknya itu.


0 comments

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails