Tuesday, 25 November 2014

Adat Yang Membinasakan

Tuesday, 25 November 2014

Mendung“Hari dah nak hujan tu. Cepat baling spender atas bumbung,” kata Wak Munah. Tanpa membuang masa Leman terus mencari spender, dan mula hendak membalingnya ke atas bumbung. Tiba-tiba Wak Munah bersuara lagi, “bukan engkaulah Leman, pengantin yang nak kena baling atas bumbung.” Kelam-kabut Leman mencari abangnya Seman, dan menyerahkan spender tersebut kepada abangnya.

Begitulah antara contoh amalan karut lagi menyesatkan di dalam kalangan orang Melayu. Kalau hari nak hujan, pengantin kena baling spender atas bumbung. Barulah hujan tu lari.

Adat sebegini memang nampak simple aje… Tapi tahu tak korang, mempercayai, apatah lagi beramal dengan adat-adat sebegini adalah teramat besar bahayanya. Tidakkah kita belajar kat sekolah dulu, hujan turun di atas qadar (ketentuan) Allah ? Adakah tuan-tuan mengatakan spender tuan-tuan tu lebih berkuasa dari Allah ??? Astagfirullahal ‘Azim…. Bahaya tuan-tuan. Silap-silap haribulan, boleh gugur syahadah…….

Aku tak pandai bab-bab hukum ni, tapi mempercayai adat-adat sebegini, dah memang jelas salahnya.

Kalau sekadar suka-suka tanpa mempercayainya pun, tidakkah korang rasa perkara sebegitu seolah-olah mempersendakan Allah ? Kalau mini korang pandai masak mee kari, alih-alih korang gurau kata kat dia, mee kari gerai Kak Joyah depan simpang lagi sedap…. walaupun korang bergurau aje, agak-agak apa perasaan mini korang.

Ini apatah lagi Allah yang menguasai alam semesta, alih-alih korang kata spender korang lagi power…. Tak rasa bersalah ke ??? Astagfirullahal ‘Azim

Bukan tak boleh berusaha. Bahkan digalakkan berusaha. Tapi usaha tu hendaklah dengan perkara-perkara yang ada logik dek akal lagi patuh syariah.

Sebagai contoh, dekat-dekat nak exam, korang pasang mp3 kuliah sambil duduk-duduk. Usaha sebegini bolehlah diterima pakai, sebab sambil duduk-duduk tu mungkin masuklah juga serba sedikit ilmu tu walaupun tak berapa effektif.

Tapi kalau korang kunyah dan telah nota-nota kuliah korang… agak-agak boleh diterima akal ke idak???

Kalau korang suruh hantu raya ganti korang pergi exam pulak? Hmm… adalah logiknya, mungkin boleh jalan jugak, tapi patuh syariah ke idak?

Makanya dalam berusaha, perlulah diperhatikan 2 perkara:

  • Logik dek akal
  • Patuh syariah

Siapa setuju, sila angkat tangan…………….


0 comments

Saturday, 22 November 2014

Panduan menghadapi konspirasi kejahatan

Saturday, 22 November 2014

0 comments

Friday, 21 November 2014

Meninggalkan berbalah.

Friday, 21 November 2014


Daripada Abu Umamah r.a. berkata : Rasulullah SAW bersabda :
“Sesiapa yang meninggalkan perbalahan, sedangkan dia di pihak yang salah, nescaya dibinakan untuknya sebuah rumah di sekitar Syurga dan sesiapa meninggalkan perbalahan sedangkan dia di pihak yang benar, nescaya dibinakan baginya sebuah rumah di tengah Syurga. Dan sesiapa yang memperelokkan perangainya, nescaya dibinakan baginya tempat yang paling tinggi di dalam Syurga”.(H.R. Abu Daud, At-Tirmidzi, Ibnu Majah dan Baihaqi)

Daripada Abu Darda’, Abu Umamah, Waiylah bin Asyqa’ dan Anas bin Malik. Mereka berkata : “Telah keluar Rasulullah SAW telah marah-marah dengan semarah-marahnya. Yang sebelum ini tidak pernah Rasulullah marah seperti itu. Kemudian kami bercakap,-cakap “. Maka Nabi SAW bersabda :

“Bertenang Wahai Umat Muhammad, sesungguhnya telah binasalah orang yang sebelum kamu ini (perbalahan), tinggalkanlah perbalahan yang boleh mendatangkan sedikit kebaikan. Tinggalakanlah perbalahan…sesungguhnya orang mukmin itu tidak berbalah. Tinggalkanlah perbalahan, sesungguhnya perbalahan itu mendatangkan kerugian. Tinggalkanlah perbalahan, memadailah dosa kita jika kita sentiasa dalam perbalahan.

Sesungguhnya aku tidak memberikan syafaat baginya (orang yang berbalah) pada hari Kiamat. Tinggalkanlah perbalahan, sesungguhnya aku memberi jaminan dengan tiga buah rumah di dalam Syurga : Di dalam taman-tamannya, di tengah-tengahnya dan tempat yang paling tinggi iaitu untuk orang yang meninggalkan perbalahan. Sesungguhnya ia perkara pertama yang ditegah dari Tuhanmu selepas (tegahan) menyembah berhala iaitu perbalahan”. (H.R. Tabrani).


0 comments

Tuesday, 11 November 2014

How to dilute acid by volume ?

Tuesday, 11 November 2014

How much water should you add to 1 liter of 70% HNO3, to dilute it as 30%HNO3?


The calculation:
0.7 = 0.3 + ( 1 + x )
x    = 1.3 (ltr)


0 comments

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails