Friday, 14 September 2012

Tolaklah bila kawan ajak buat jahat.

Friday, 14 September 2012


  • Kadang-kadang ada kawan yang rajin offer rokok kat kita. Tak sampai hati nak tolak kita pun hisaplah.
  • Kadang-kadang ada kawan yang ajak kita ponteng, pergi minum teh tarik time kerja. Tak sampai hati nak tolak kita pun ikutlah.
  • Kadang-kadang boss ajak kita pergi karaoke. Tak berani lawan boss, kita pun ikutlah.
  • Kadang-kadang kat kolej ada room-mate ajak kita tengok video "bagusssss." Tak berani nak tegur, kita pun tengok sama-sama.
  • Kadang-kadang ada kawan oversea ajak kita makan kat kedai makan yang tak pasti kehalalannya, tak sampai hati nak tolak kita pun bawalah dia.

Aku ingatkan diri aku dan tuan-tuan semua, kalau pun tak berani halang kemungkaran, tolaklah bila di offer untuk buat sama-sama.

Firman Allah dalam Surah Saba ayat 42:Maka pada hari ini, masing-masing di antara kamu tidak berkuasa memberi sebarang manfaat kepada kawannya, dan tidak pula dapat menolak sesuatu bahaya daripadanya; dan Kami katakan kepada orang-orang yang zalim itu; "Rasalah azab neraka yang kamu dahulu mendustakannya."

Kawan-kawan yang ajak buat jahat tu, tak dapat pun nak tolong pun kita di hadapan Allah nanti. Nak ikut buat jahat juga ke lagi?

Bila kita menolak, gerenti kita kena ejek. Mesti ada yang kata, "Fuh.. dah bertaubatlah kawan kita tu..." Nasihat aku, buat tak tau aje. Apa pun depa kata, bukan depa boleh tolong kita depan Allah kat akhirat esok. Bahkan yang suka jadikan agama sebagai ejek-ejekan tu, berhati-hatilah. Sebab Allah berfirman:

Dan ada di antara manusia: orang yang memilih serta membelanjakan hartanya kepada cerita-cerita dan perkara-perkara hiburan yang melalaikan; yang berakibat menyesatkan (dirinya dan orang ramai) dari ugama Allah dengan tidak berdasarkan sebarang pengetahuan; dan ada pula orang yang menjadikan ugama Allah itu sebagai ejek-ejekan; merekalah orang-orang yang akan beroleh azab yang menghinakan.
(Luqman: 6)



0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails