Saturday, 28 April 2012

Amaran Allah Kepada Para Penzalim

Saturday, 28 April 2012
AMARAN PERTAMA
Ketahuilah sekiranya kamu tidak bertaubat, akhir akibat bagi kamu adalah azab hari kiamat.
(Al-Quran yang demikian sifatnya diturunkan oleh Allah) supaya janganlah kamu menyembah sesuatupun melainkan Allah. (Katakanlah wahai Muhammad): "Sesungguhnya aku diutus oleh Allah kepada kamu, sebagai pemberi amaran (kepada orang-orang yang (ingkar), dan pembawa berita gembira (kepada orang-orang yang (beriman).

Dan hendaklah kamu meminta ampun kepada Tuhan kamu (dari perbuatan syirik), kemudian hendaklah kamu rujuk kembali taat kepadaNya; supaya Ia memberi kamu nikmat kesenangan hidup yang baik (di dunia) hingga ke suatu masa yang tertentu, dan (di akhirat pula) Ia akan memberi kepada tiap-tiap seorang yang mempunyai kelebihan (dalam sebarang amal yang soleh) akan pahala kelebihannya itu; dan jika kamu berpaling (membelakangkan tiga perkara itu), maka sesungguhnya aku bimbang kamu akan beroleh azab hari kiamat yang besar (huru-haranya).
[Surah Hud 1-2]

AMARAN KEDUA
Janganlah kamu bergembira dengan azab Allah yang ditangguhkan.
Dan demi sesungguhnya! Jika kami tangguhkan azab daripada menimpa mereka hingga ke suatu masa yang tertentu, tentulah mereka akan berkata (secara mengejek): "Apakah yang menghalangnya?" Ketahuilah! Pada hari datangnya azab itu kepada mereka, tidak akan dapat ditolak daripada menimpa mereka, dan tentulah mereka akan diliputi oleh azab yang mereka telah ejek-ejek itu.
[Surah Hud : 8]

(Janganlah engkau merasa bimbang wahai Muhammad tentang keingkaran kaummu) kerana sesungguhnya Kami telah memberikan kepada Nabi Musa Kitab Taurat, lalu berlaku pertentangan mengenainya. Dan kalau tidaklah kerana telah terdahulu kalimah ketetapan dari Tuhanmu (untuk menangguhkan hukuman hingga ke suatu masa yang tertentu), tentulah dijatuhkan hukuman azab dengan serta-merta kepada mereka. Dan sesungguhnya mereka masih menaruh perasaan ragu-ragu tentang (kebenaran Al-Quran) itu.
[Surah Hud : 110]

AMARAN KETIGA
Ketahuilah olehmu, tidak ada sesiapapun selain Allah yang dapat menyelamatkan kamu dari azab Allah, apabila ia diturunkan.
Mereka itu tidak akan dapat melemahkan kekuasaan Allah daripada menimpakan mereka dengan azab di dunia, dan tidak ada pula bagi mereka, yang lain dari Allah, sesiapapun yang dapat menolong melepaskan mereka dari seksaNya. Azab untuk mereka akan digandakan (kerana mereka sangat bencikan jalan ugama Allah), sehingga mereka tidak tahan mendengarnya, dan tidak pula suka melihat tanda-tanda kebenarannya.
[Surah Hud : 20]

AMARAN KEEMPAT
Jika kamu tetap berdegil, maka ketahuilah bahawa kami pun tidak akan mengalah. Kita akan melihat siapa yang menyesal akhirnya.
" Dan wahai kaumku, buatlah sedaya upaya kamu (untuk menentang ugama Allah yang aku sampaikan itu), sesungguhnya aku juga tetap berusaha dengan bersungguh-sungguh (untuk mengembangkannya). Kamu akan ketahui siapakah yang akan didatangi azab yang menghinakannya, dan siapa pula yang berdusta. Dan tunggulah, sesungguhnya aku juga turut menunggu bersama-sama kamu".

Dan ketika datang (masa perlaksanaan) perintah Kami, Kami selamatkan Nabi Syuaib beserta dengan umatnya yang beriman, dengan rahmat dari Kami; dan orang-orang yang zalim itu dibinasakan oleh letusan suara yang menggempakan bumi, lalu menjadilah mereka mayat-mayat yang tersungkur di tempat masing-masing.
[Surah Hud : 93 - 94]

Dan katakanlah kepada orang-orang yang tidak beriman: "Buatlah apa yang kamu sanggup melakukannya (dari perbuatan ingkar itu). Sesungguhnya kami juga tetap mengerjakan (nasihat pengajaran yang Tuhan berikan kepada kami).

Dan tunggulah (akibat yang buruk yang akan menimpa kamu)! Sesungguhnya kami juga menunggu (akan kemenangan dan kejayaan yang dijanjikan oleh Allah kepada kami)".
[Surah Hud : 121 - 122]

AMARAN KELIMA
Janganlah kamu ingat Allah tidak menyedari apa yang kamu perbuat.
Dan Allah jualah yang mengetahui rahsia langit dan bumi dan kepadaNyalah dikembalikan segala urusan. Oleh itu, sembahlah akan Dia serta berserahlah kepadaNya. Dan (ingatlah), Tuhanmu tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan.
[Surah Hud : 123]









0 comments

Thursday, 26 April 2012

Bagaimana nak melindungi diri dengan pelindung yang paling mantap?

Thursday, 26 April 2012

Surah Al-A'raf ayat 196. Dan Dialah Pelindung orang-orang yang soleh. Makanya, kenalah jadi orang-orang yang soleh kalau nak dapatkan perlindungan Allah. Macamana nak jadi  orang soleh? Kalau ikut pendapat aku yang tak sekolah arab ni:



Dari segi fardu 'ain:

  1. Tunaikan segala amalan-amalan fardu. Tiada diskaun dalam amalan fardu.
  2. Jauhkan diri dari segala dosa & sybhat. Sama juga, tiada diskaun dalam menjauhkan diri dari dosa.
  3. Pilih beberapa amalan sunnah dan amalkan secara istiqamah.

Dari segi fardu kifayah pula:

  1. Tunaikan fardu kifayah dengan niat supaya diri kita akan menjadi manfaat bagi hamba-hamba Allah yang lain, dan pada masa yang sama elakan diri kita dari jadi mudarat pada hamba-hamba Allah yang lain.
  2. Senang cerita, jagalah hubungan sesama makhluk.
  3. Tunaikan amalan fardu kifayah sebaik mungkin. Maksudnya, kalau kita ni engineer, jadilah engineer yang terbaik. Kalau kita ni doktor, jadilah doktor yang terbaik. Kalau kita ni muallij, jadilah muallij yang terbaik.

Amacam? Ada bran tak nak jadi orang soleh??? Boleh dapat perlindungan Allah tu Beb... :)


0 comments

Monday, 23 April 2012

Bagaimana mengelakan diri dari azab Allah?

Monday, 23 April 2012

Maka ketika mereka melupakan (tidak menghiraukan) apa yang telah diperingatkan kepada mereka, Kami selamatkan orang-orang yang melarang daripada perbuatan jahat itu, dan Kami timpakan orang-orang yang zalim dengan azab seksa yang amat berat, disebabkan mereka berlaku fasik (derhaka).
[Surah Al-'Araf : 165]

Kalau ikut ayat kat atas ni, kalau nak elakan dari ditimpa azab Allah, kenalah melarang orang-orang zalim dari berlaku fasik.
Apa itu zalim? Apa itu fasik? Mana aku tau... Tanyalah tuan guru.... aku bukan Ustaz, aku engineer...

0 comments

Friday, 20 April 2012

11 Faedah Dari Gangguan Jin / Sihir

Friday, 20 April 2012

Sepertimana yang diceritakan oleh seorang sahabat:

Sampai hari ni, dah dekat 4 bulan keluarga aku diganggu oleh jin / sihir.

Bila aku kira-kira, tak kurang 11 faedah aku dapat dari takdir Allah ni:

  1. Sekarang aku ada alasan untuk balik awal. Dulu aku selalu bertolak dalam pukul 9pm dari office, tapi sekarang rata-rata aku balik sebelum Mahgrib.
  2. Sekarang lepas Isyak aku sibuk baca Quran. Kalau ada serangan aku sibuk baca ruqyah. Tiada lagi aku membuang masa menonton cerita-cerita lara di TV. Anak aku pun dah tak sibuk tengok TV malam hari. Alhamdullillah, terselamatlah mereka dari segala macam fitnah yang dibawa oleh TV.
  3. Sekarang, kalau aku tak ke masjid, mesti aku dapat solat berjemaah dengan anak bini kat rumah. Tak ada lagi istilah solat sendiri-sendiri kat rumah aku.
  4. Kalau dulu aku buat taklim seminggu sekali aje, sekarang dah makin kerap aku dapat buat. Sebabnya, sekarang aku rajin balik awal.
  5. Dulu nak solat tahajjud, seminggu sekali pun susah. Sekarang hampir hari-hari aku dapat buat.
  6. Dulu hampir mustahil aku nak puasa sunat Isnin dan Khamis. Sekarang aku dah mula berjinak-jinak dengan puasa sunat, walaupun masih tak istiqamah lagi.
  7. Anak sulung aku yang masih sekolah rendah pun dah mula pandai zikir Tasbih Yunus pagi dan petang. Anak aku yang baru 4 tahun pun pandai zikir Tasbih Yunus walaupun pelat-pelat...
  8. Banyak teknik rawatan yang dulu aku pinggirkan, dah mula dapat aku praktikkan. Ye la... dulu takde seru nak pakai.... :)
  9. Aku dapat praktikkan amalan sabar dan redha... Baru aku faham rasanya... Macam orang belajar berenang, selagi tak kena campak dalam air, mana nak pandai...
  10. Bila aku buat rawatan tapi tak menjadi, baru aku faham hakikat La Hayyun, La 'Alimun, La Qadirrun, La Muriddun, La Sami'un, La Basirun, La Mutakallimun Bil Haqqi Illallah...
  11. Guru aku selalu cerita tentang Ilmu, Faham, Amal, Rasa.... Sekarang baru aku nak mula "RASA" sikit-sikit.....

0 comments

Wednesday, 18 April 2012

Bahaya Makan & Minum Dengan Tangan Kiri

Wednesday, 18 April 2012
Aku selalu marah anak aku sebab suka minum dengan tangan kiri.
Cuba baca kisah di bawah, tentang akibat minum dari tangan kiri.
Mudah-mudahan menjadi motivasi untuk kita menjaga segala amalan-amalan sunnah.
Aku copy & paste dari http://konsultasiruqyah.worpress.com

Seorang Penghafal Al Qur’an Kesurupan

Mungkin judul diatas aneh, tidak masuk akal dan yang pasti kita akan bertanya-tanya apakah benar ini terjadi? bagaimana mungkin seorang penghafal Al Qur’an kesurupan?
Bukankah bacaan Al Qur’an yang ia baca dapat menjadi benteng pelindung dari segala gangguan jin, makhluk halus atau pun sihir?
Kisah ini nyata, bukan rekaan atau karangan saya.
Kisah nyata ini sangat penting untuk kita renungkan dan kita ambil pelajaran dibalik kejadian ini.

Pada pertengahan tahun 2004, kami beserta tim ruqyah mengadakan ruqyah massal di salah satu masjid besar di Surabaya.
Setelah sesi ceramah, penjelasan dan tanya jawab selesai, maka dimulailah sesi terapi massal.
Terapi massal in bertujuan agar masyarakat mengerti bagaimana sebenarnya teknis pelaksaan ruqyah yang sesuai dengan syari’at Islam.

Ruqyah dimulai…
bacaan Al qur’an terus dikumandangkan dengan nyaring.
Saat itulah ada salah satu peserta, wanita, yang hadir tiba-tiba berteriak-teriak kesakitan saat mendengarkan ayat-ayat al Qur’an dibacakan.
Bahkan reaksinya cukup keras. Maka beberapa peruqyah mendekati wanita tersebut untuk melakukan terapi lebih intensif.
Beberapa orang yang hadir ternyata mengenali wanita tersebut dan mereka menyatakan bahwa wanita tersebut adalah seorang Hafidzoh (Hafal Al Qur’an).
Betapa terherannya kami mendengar penjelasan salah seorang yang hadir tersebut.

Terapi tetap dilanjutkan dan dengan sedikit keras kami “siksa” jin tersebut dengan membacakan terus ayat-ayat AlQu’an terutama ayat-ayat tentang azab neraka.
Ditengah terapi dan “siksaan” yang kami lakukan, salah seorang peruqyah bertanya pada jin yang sedang beraksi tersebut.
Bagaimana kamu bisa masuk dalam tubuhnya, padahal dia hafal Al Qur’an?
Jin itu menjawab melalui lisan wanita tersebut,”saya sudah lama menunggu untuk bisa masuk dalam tubuhnya, saya masuk dalam tubuh perempuan ini saat dia minum dengan tangan kiri.”

Subhanalloh…saat itulah semua tertegun.
Maha Benar Alloh dan benar pula sabda Nabi-NYA yang mulia, Muhammad saw.
Bukankah telah jelas bahwa Nabi Muhammad SAW melarang keras makan dan minum dengan tangan kiri?
Bahkan beliau pernah sangat marah pada salah satu sahabat yang minum dengan tangan kiri?
Mungkin inilah salah satu hikmah mengapa kita perlu menjalankan setiap ajaran islam, inilah salah satu hikmah mengapa Islam sangat detail dalammengatur urusan manusia bahkan mulai dari bangun tidur sampai tidur kembali,
Islam memberikan panduan yang sangat rinci.

Mungkin tidak terlalu penting bagaimana kelanjutan terapinya, yang jelas terapi tetap dilanjutkan sampai selesai.
Ada hal yang jauh lebih penting untuk kita renungkan dan kita ambil pelajaran dari peristiwa diatas, diantaranya :

  • Setiap orang bisa dan sangat mungkin bisa diganggu oleh makhluk halus.
  • Setiap ajaran Islam selalu bermanfaat bagi ummatnya, meskipun mungkin kita tidak pernah tahu apa manfaat sebenarnya dari setiap perintah dan ajarandalam Islam itu.
  • Setiap perilaku yang menyimpang dari ajaran Islam, dosa, dan kemaksiatan tidak hanya mendatangkan bencana akhirat berupa siksa neraka. Tetapi juga bencana di dunia, berupa musibah dan kesulitan.
Ternyata kekeliruan, dosa yang kita lakukan dapat mendatangkan musibah, bencana, cobaan dalam kehidupan kita di dunia, meski kita tidak menyadarinya.
Oleh karena itu, penting bagi kita untuk senantiasa mengevaluasi diri,mungkin gangguan jin, kesurupan, kesulitan hidup yang menimpa diri kita, musibah yang datang bertubi-tubi, masalah yang menumpuk dalam pikiran kita, tidak tenangnya kehidupan rumah tangga, hajat dan doa yang tidak pernah terkabul, mungkin disebabkan kekeliruan, dosa yang pernah kita lakukan, mungkin kita terlalu sering mengabaikan perintah-NYA. Dan kita belum pernah bersungguh-sungguh untuk bersimpuh memohon ampun pada-NYA.

 


 





0 comments

Mari Belajar Baca Quran Secara Online

Ada waris yang datang rumah aku sebab anak menangis lepas mahgrib tak henti-henti.
Lepas dibacakan ruqyah shar'i serba sedikit, ternyata tak ada gangguan tegar pada anak tersebut. Aku syak gangguan mungkin pada rumah pesakit.

Aku: Saya ingat mungkin gangguan kat rumahnya lah bang.. Cubalah abang mohon pada Allah untuk halau segala makhluk batil dari rumah,  sambil berikhtiar dengan membaca Ayat Kursi 3x dan 2 ayat terakhir surah Al-Baqarah 3x... pada setiap ruang di dalam rumah...

Abang: 2 ayat terakhir surah Baqarah tu yang mana..

Aku: Ala... yang Aamanarrasulubima... tu

Abang: Abang tak tahulah ayat tu...

Aku: Tak tahu pun tak apa... baca sambil tengok Quran pun boleh...

Abang: Abang tak tau baca quranlah dik...

Jangan terkejut, tak sedikit dari kita di zaman sekarang ni yang tak boleh baca Quran.
Yang terbaik, tentulah cari guru dan mula belajar.
Tapi yang dah dewasa, sibuk pula dengan pekerjaan, tak mudah nak cari masa duduk depan guru.
Tergerak aku nak cuba bantu sahabat-sahabat kita ni.
Akhirnya terjumpa aku website kat bawah:

www.alim.org

Ada ayat Quran dalam tulisan arab, ada dalam tulisan rumi dan boleh dengar audio ayat demi ayat juga.
Terjemah pun ada, cuma terjemah dalam Bahasa Melayu tak ada la...
Rasanya dah tak ada alasan lagi untuk tak nak mula belajar baca Quran lagi kan kan kan.....



0 comments

Monday, 16 April 2012

Doa Ditimpa Musibah

Monday, 16 April 2012

0 comments

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails