Friday, 28 December 2012

Zakat KWSP Untuk Ansuran Bulanan Pembiayaan Rumah

Friday, 28 December 2012
Pengeluaran Duit Di KWSP Untuk Pembayaran Ansuran Bulanan Pembiayaan Rumah
Soalan:

Oleh kerana pembayaran ansuran rumah saya dibuat melalui potongan gaji jadi wang tersebut saya gunakan sebagai belanja&simpanan.
  1. saya sedia maklum mengeluarkan wang di KWSP kita dikenakan membayar zakat sebanyak 2.5% tapi bagaimanapula sekiranya pengeluaran tersebut atas tujuan membayar ansuran bulanan pembiayaan rumah.
  2. sekiranya perlu dizakat,adakah perlu dibayar setiap bulan ataupun saya boleh mengumpulkanya setelah habis tempoh penerimaan wang tersebut selama 14bln.
Jawapan
 
Assalamualaikum.
 
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-74 yang bersidang pada 25 -27 Julai 2006 telah membincangkan Bayaran Zakat Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) Sejurus Pengeluaran - Satu Alternatif. Muzakarah telah memutuskan bahawa:
  • Mazhab Syafie menetapkan bahawa zakat harta wajib dikeluarkan apabila cukup nisab dan tempoh haulnya. Wang KWSP adalah harta simpanan. Wang KWSP apabila dikeluarkan adalah diwajibkan zakat apabila sempurna kedua-dua syarat iaitu cukup nisab dan haul yang ditetapkan. Walau bagaimanapun Jumhur Ulama' berpandangan bahawa zakat harta boleh dikeluarkan lebih awal daripada waktu yang sepatutnya dengan syarat harta tersebut telah mencukupi nisabnya.
  • Berdasarkan pandangan tersebut, Muzakarah memutuskan bahawa Keputusan Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan yang bersidang kali Ke-5 pada 16-17 November 1982 dipinda seperti berikut "Pencarum KWSP digalakkan mengeluarkan zakat sejurus menerima atau mengeluarkan wang KWSP tersebut jika cukup nisabnya tanpa menunggu haul setahun".
* Berdasarkan kepada keputusan mesyuarat AJK fatwa kebangsaan ini tuan boleh pilih samaada hendak bayar zakat terus sebaik sahaja menerima wang kwsp tersebut atau cukup simpanan setahun dan cukup nisab baru membayarnya.

0 comments

Wednesday, 26 December 2012

The Reason Why Your Are So Tired, Acidic Blood

Wednesday, 26 December 2012

Got this from a friend:

Under weakly alkaline condition, cancerous cells will not be able to grow, or even to survive.

Actual case studies, very important, please read patiently and pass this on.

Even if you have read this before, you should reread this,  especially the list of acidic and alkaline foodstuff , best to read several times and remember.

Please read this article in full patiently, it will be helpful to your health.

More than 30 years ago, a Mr Zhang who worked in the public sales department of a Taipei Brewery, participated in the brewery overseas study selection examination, and passed with flying colours..

Before going overseas during the physical examination at a public hospital, it was discovered that he had a tumour growth in his lung the size of a child's fist, and therefore was not able to go overseas to study.

The greatly disappointed Mr Zhang had always been suspicious that the diagnosis was wrong. So he went to another hospital for a check-up, the result confirm that previous diagnosis was not in error.

For the youthful and healthy Mr Zhang to be stricken down with  such terminal illness, in his despair, he rang his old classmate who at the time was Taidong County Government, Huangsun County Mayor's secretary, Mr Wei.

Mr Wei rushed to Taipei during his rest day on a Sunday to see Mr Zhang.

Mr Zhang discussed with Mr Wei in detail his despair and pessimism, and entrusted his friend regarding his affairs after his death. Coincidentally, Mr Wei was a good friend of Dr Lu Geling, who was in  charge of the Maijie Hospital, 1945-55, and specialised in the clinical research into cancer cases.

He immediately suggested that Mr Zhang go to see Dr Lu for treatment. At first, Mr Zhang said he preferred not to see anymore doctors, so as not to add further to his misery.

But Mr Wei told him that he had telephoned Dr Lu before to seek his advice and arranged an appointment. Mr Zhang felt obligated and went with Mr Wei to meet Dr Lu

When Dr Lu met with Mr Zhang, Dr Lu said: ' Mr Wei is a friend and introduced you and I to get to know each other. This is destiny. Thank you. Let me ask you do you know why is cancer referred to as  terminal illness?'

Both Mr Zhang and Mr Wei did not know how to answer.

Dr Lu explained: 'There are only two approaches taken by humans to treat cancer to-date. The first is to destroy the source of the disease. The second is to increase the capability to fight the disease.

But the strange thing is that, whether we use Cobalt 60 or other drugs to destroy the cancer cells, before the cancer cells are killed, the good cells are destroyed first.

On the other hand, no matter what nutrients or supplements we use,  before the good cells have a chance to absorb them, the cancer cells have taken them up and it simply speeds up the growth of cancer.

Therefore both approaches are doomed to failure, that is why cancer is terminal.'

Dr Lu continues: 'Human beings are most clever, they have successfully landed on the moon. But why is it no one ever questioned the above two approaches for treating cancer  which are nothing but self defeating dead-ends, and try to seek a third avenue?

When I was conducting clinical research in Majie Hospital, I had many opportunities to work with and being helped by many colleagues in the Hospital. I discovered that the blood tests of 100% of the cancer patients showed that the blood samples are acidic.

Those Buddhist monks and nuns who are long term vegetarians and live very close to Nature, their blood are prevalently weakly alkaline and amongst them, there has yet to discover any cancer cases.

Therefore, I boldly concluded that under weakly alkaline condition, cancer cells are not able to grow, or even to survive.

Mr Zhang, I would suggest that starting from now you reduce your intake of the acidic meaty  dishes.

Take more of the alkaline food. In addition you can take green algae and soup made from water chestnuts with skin, modify your physical condition, and try seriously to have a regular life style which is close to Nature;

If you can manage to stay alive for five years, you should have no further problem. I wish you the best of luck.'

Mr Zhang followed Dr Lu's suggestion and seriously altered his eating habits.

Every day, he ate  green algae, drank chestnut soup, be optimistic and did an appropriate amount of exercise, and went back to the same public hospital for a check up. It was discovered that not only that the tumour did not increase in size, on the contrary it showed signs of shrinking, and surprised the hospital staff conducting the check-up as a miracle. Five years later, the tumour had shrunk to such a state as to almost disappear.

After almost 40 years, presently Mr Zhang's health is totally normal, and living a very pleasant life.

Following Mr Zhang, a Mr Chen Tianshou, who was previously Head of the General Administration of the Taidong Provincial Hospital, was similarly diagnosed with lung cancer.

When Mr Wei heard of this, he told Mr Chen of the experience of Mr Zhang, and Mr Chen started to follow the instructions of Dr Lu to change his physical condition. The outcome was that he was able to recover fully from the cancer, just like Mr Zhang.

At that time, Mr Lu and his family have emigrated to the United States. After the two cases, he returned to Taiwan and met up with Mr Wei.

Mr Wei told Dr Lu about the experiences of Mr Zhang and Mr Chen, and suggested that let the two of them detailed their experiences to Dr Lu in person, so that Dr Lu could publish a report on his self cure body conditioning method.

Dr Lu very humbly replied:

'I am too old, besides, I do not have any clinical records of the outcomes. I would ask that you tell your

friends and relatives, if they are agreeable, then please continue this experience and spread the words ? ?

One should take care of oneself but should also be caring about others, 85% of cancer patients have acidic in their physical condition.

Blood of healthy persons is weakly alkaline in nature, with a pH of about 7.35 to 7.45

Babies' blood is also weakly acidic

As adults mature their blood becomes more acidic in nature

According to a study of 600 cancer patients, of their bodily fluid, 85% of the patients are acidic .

Therefore, how to maintain the weakly acidic nature of our body is the first step for moving far away from diseases.

Acidic physical conditions manifest itself in:

  1. Skin  without lustre
  2. Athlete's foot
  3. Feeling tire even with very little exercise, and feeling sleep the moment one gets on to public buses
  4. Easily out of breath going up and down stairs
  5. Fat and with lower stomach protruding,
  6. Move slowly and movement lethargic

Why does the body physical condition turn acidic?

Excessive intake of dairy acidic food

  • meat, dairy products, eggs, beef, ham, etc are acidic food
  • taking too much acidic food will cause the blood to become acidic and viscous, difficult to flow to the end of blood vessels, leading to cold feet or knee, stiff shoulders and insomnia.
  • When one is young and strong, taking suitable quantity of meat is appropriate, but older people it more suitable to have a diet which are primarily vegetables or small fish.

Irregularity in the pace of life will cause the body physical condition to become acidic

  • Irregular pace in life will lead to mental and physical stress
  • According to statistics, people who sleep late are more likely to have cancer than normal persons, by as much as 5 times.
  • Human beings originally lead a life with regular tempo in this world, it is not possible to store up sleep or food and not possible to change the order of living by mixing up days and nights.
  • Human organs are controlled by the autonomic nerves, and during day time it is mainly sympathetic nerves activities, and at night it is mainly the parasympathetic nerves which are functioning, If this order is disturbed and reversed, then diseases will result.

Emotion over tensed

  • Civilised society brings stresses
  • Job related or mental stresses
  • A person suffers mental stress, when the stress is removed and the person relaxes, sometimes this may lead to death, referred to as the syndrome of imperfect adrenal cortex function.

Physical Stress

  • Before any operation it would be necessary to check to see if the renal cortex does function normally. If the adrenal cortex is lacking, or if the stress imposed by the operation exceeded the ability of adrenal cortex to cope, it could lead to death or other undesirable impacts.
  • If it noted that  patient's face is puffy, it would be necessary to inquire in detail the patient's medical history and medication status, for patients taking adrenal cortical hormone, extra care should be exercise when administering acupuncture.
  • Stress due to physical labour or exercise in excess, whole night card games, driving etc should be avoided as much as possible

Appendix: Acidity/alkalinity of Common food stuff:

  1. Strongly acidic food: egg yolk, cheese, cake make with white sugar or persimmon, mullet fish roe, dried cod.
  2. Mildly acidic food: ham, bacon, chicken meat, squid, pork, eel, beef, bread, wheat, butter, horse meat etc
  3. Weakly acidic food: white rice, peanut, beer, alcohol, oil fried tofu, sea weed, clam, octopus, catfish
  4. Weakly alkaline food:  red bean, radish, apple, cabbage, onion, tofu etc.
  5. Mildly alkaline food: dried radish, soya bean, carrot, tomato, banana, orange, pumpkin strawberry, egg white, dried plum, lemon, spinach, etc.
  6. Strongly alkaline food: grape, tea leave, grape wine, kelp sprout, kelp, etc. Especially natural green algae which contain rich quantity of chlorophyll are very good alkaline health food, but tea should not be drunk in excess, and best to drink in the morning.

Passing this on is also a Blessing!


0 comments

Monday, 19 November 2012

Hebatnya Wanita....

Monday, 19 November 2012

Masa aku kecil-kecil dulu, aku selalu kagum dengan mak aku. Setiap pagi, mesti dia yang bangun paling awal. Orang lain belum bangun lagi, mak aku dah sibuk buat kerja itu ini sebagai persiapan untuk keluarga. Rata-rata aku tengok, mana-mana keluarga pun mesti emak yang bangun dulu. Rumah mertua aku pun camtu. Orang lain belum bangun, mak mertua aku dah siap buat sarapan pun dah. Lepas subuh, diperambatnya semua orang suruh makan.

Masa aku baru-baru kahwin, mula-mula aku tension juga dengan wife aku, pasal dia "tak rajin" macam mak aku. Tapi bila anak dah pelan-pelan ramai, aku perasaan wife aku pun dah jadi macam mak aku. Walaupun dalam family aku, aku yang selalu bangun dulu, tapi sebaik aje bangun, wife aku sibuk terus buat itu ini untuk keluarga. Bila aku balik kerja, kadang-kadang aku minta wife aku buatkan air. Kadang-kadang aku tau dia pun letih, tapi dia masih terus aje pergi dapur dan buat air untuk aku tanpa banyak soal.

Aku tengok anak perempuan aku yang baru 7 tahun tu pun dah mula tunjuk bakat. Bila wife aku sibuk, sedang abang dan adik lelakinya sibuk main, dialah yang sibuk jaga & dukung baby paling kecik ke sana ke mari. Kecik-kecik lagi dah tunjuk bakat sebagai seorang ibu. Fuhh... hebatnya wanita...


0 comments

Wednesday, 7 November 2012

How to hide excel sheets - Tips from Susan Harkins

Wednesday, 7 November 2012

Placing this in my blog so that I won't forget where to find the tips again...

Excerpts from Tech Republic : How to hide excel sheets

Excel has a more secure setting known as “very hidden.” A very hidden worksheet can’t be unhidden using the Excel user interface because it doesn’t appear in the Unhide dialog box. The average user won’t even know the sheet exists, let alone know how to unhide it. You’ll need the VBE to apply this property as follows:

  1. Switch to Excel’s VBE (press [Alt]+[F11]), then press F4 to display the property box.
  2. In the Project Explorer, select the sheet you want to hide. This time, hide Sheet3.
  3. In the Properties window, select 2 - xlSheetVeryHidden from the Visible property’s drop-down list. When you do, Excel applies the property and then selects the first sheet, Sheet1, which is a bit distracting. That behavior is normal, so don’t let it bother you.

When you return to Excel, Sheet3 isn’t visible. Nor does Excel list Sheet3 in the Unhide dialog box. In fact, Excel dims the Unhide command if the only sheets hidden are very hidden sheets. Sheet2 is visible because (earlier) we used the Hide command from the Format menu to hide it.

The result is a very stealthy sheet, but it’s still vulnerable to savvy users who know the technique.To unhide Sheet3, return to the VBE and choose -1 – xlSheetVisible. (That’s a negative 1, which denotes the constant’s value.)


0 comments

Tuesday, 25 September 2012

Kekuatan untuk menghadapi gangguan batil.

Tuesday, 25 September 2012
Ada orang-orang yang berbangga dengan "ilmu-ilmu" mereka.
Dan menganayiai orang lain dengan "ilmu-ilmu" batil mereka.
Cukuplah firman Allah di bawah ini sebagai motivasi untuk menghadapi puak-puak ini:
Bukankah Allah cukup untuk mengawal dan melindungi hambaNya (yang bertaqwa)? Dan mereka menakutkanmu (wahai Muhammad) dengan yang mereka sembah yang lain dari Allah. Dan (ingatlah) sesiapa yang disesatkan oleh Allah (dengan pilihannya yang salah), maka tidak ada sesiapapun yang dapat memberi hidayah petunjuk kepadanya. (36) 
Dan sesiapa yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah (dengan sebab pilihannya yang benar), maka tidak ada sesiapapun yang dapat menyesatkannya. Bukankah Allah Maha Kuasa, lagi berhak membalas dengan azab seksa (kepada golongan yang bersalah)? (37) 
Dan demi sesungguhnya! Jika engkau (wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: "Siapakah yang mencipta langit dan bumi?" Sudah tentu mereka akan menjawab: "Allah". Katakanlah (kepada mereka): "Kalau demikian, bagaimana fikiran kamu tentang yang kamu sembah yang lain dari Allah itu? Jika Allah hendak menimpakan daku dengan sesuatu bahaya, dapatkah mereka mengelakkan atau menghapuskan bahayaNya itu; atau jika Allah hendak memberi rahmat kepadaku, dapatkah mereka menahan rahmatNya itu?" Katakanlah lagi: "Cukuplah bagiku: Allah (yang menolong dan memeliharaku); kepadaNyalah hendaknya berserah orang-orang yang mahu berserah diri". (38) 
Surah Az-Zumar [36 - 38]

0 comments

Peringatan supaya tidak bersedih mahupun sombong

Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan di bumi, dan tidak juga yang menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam Kitab (pengetahuan Kami) sebelum Kami menjadikannya; sesungguhnya mengadakan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (22) 
(Kamu diberitahu tentang itu) supaya kamu tidak bersedih hati akan apa yang telah luput daripada kamu, dan tidak pula bergembira (secara sombong dan bangga) dengan apa yang diberikan kepada kamu. Dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri. (23) 
Surah Al-Hadid [22-23]

0 comments

Friday, 14 September 2012

Niat, Doa, Ruqyah, Teknik... Contoh aplikasi

Friday, 14 September 2012
Kaedah rawatan Akrine, menggunakan 4 teras sebagai kaedahnya:
  1. Niat
  2. Doa
  3. Rukyah
  4. Teknik
Antara contoh aplikasi-aplikasi yang pernah aku buat.

Contoh 1: Musnahkan gangguan.


[Niat]
Bismillahirrahmanirrahim.
Dengan izin Allah, sahaja aku bacakan kalimah-kalimah ini untuk memusnahkan segala kebatilan yang menyakiti hamba Allah ini, kerana Allah ta'ala.

[Doa]
Selawat.
Ya Allah, kepadaMu aku bermohon dengan merendah diri, semoga Engkau kurniakanlah kesembuhan pada hambaMu ini Ya Allah, dan Engkau bebaskanlah dirinya dari segala gangguan batil.
Selawat.
Amin

[Rukyah]
Surah Al-Furqan ayat 23 (41x)

[Tindakan]
Tiup panjang ke ubun-ubun pesakit.

Contoh 2: Untuk membina auto incinerator


[Niat]

Bismillahirrahmanirrahim.

Dengan izin Allah, sahaja aku ruqyah hamba Allah ini, untuk menjadikan setiap sel di dalam jasadnya sebagai api, yang akan membakar segala makhluk dan kebatilan yang mengganggunya, dengan kepanasan yang tidak tertanggung oleh mereka, dan dengan kepanasan yang bertambah sebanyak 1 juta kali ganda setiap kali hamba Allah ini mengucapkan satu kali kalimah Allah, kerana Allah ta'ala.



[Doa]

Selawat.

Ya Allah, kepadaMu aku bermohon dengan merendah diri, kurniakanlah pada hambaMu ini Ya Allah, akan kekuatan dari sisiMu yang tidak terkalahkan, yang akan melindungi dirinya dari segala gangguan batil dan kejahatan makhlukMu Ya Allah.
Selawat.

Amin



[Rukyah]

Al-Fatihah
Selawat Tafrijiyyah
Ayatul Kursi



[Tindakan]

Tiup panjang ke ubun-ubun pesakit 3x.

1 comments

Tolaklah bila kawan ajak buat jahat.



  • Kadang-kadang ada kawan yang rajin offer rokok kat kita. Tak sampai hati nak tolak kita pun hisaplah.
  • Kadang-kadang ada kawan yang ajak kita ponteng, pergi minum teh tarik time kerja. Tak sampai hati nak tolak kita pun ikutlah.
  • Kadang-kadang boss ajak kita pergi karaoke. Tak berani lawan boss, kita pun ikutlah.
  • Kadang-kadang kat kolej ada room-mate ajak kita tengok video "bagusssss." Tak berani nak tegur, kita pun tengok sama-sama.
  • Kadang-kadang ada kawan oversea ajak kita makan kat kedai makan yang tak pasti kehalalannya, tak sampai hati nak tolak kita pun bawalah dia.

Aku ingatkan diri aku dan tuan-tuan semua, kalau pun tak berani halang kemungkaran, tolaklah bila di offer untuk buat sama-sama.

Firman Allah dalam Surah Saba ayat 42:Maka pada hari ini, masing-masing di antara kamu tidak berkuasa memberi sebarang manfaat kepada kawannya, dan tidak pula dapat menolak sesuatu bahaya daripadanya; dan Kami katakan kepada orang-orang yang zalim itu; "Rasalah azab neraka yang kamu dahulu mendustakannya."

Kawan-kawan yang ajak buat jahat tu, tak dapat pun nak tolong pun kita di hadapan Allah nanti. Nak ikut buat jahat juga ke lagi?

Bila kita menolak, gerenti kita kena ejek. Mesti ada yang kata, "Fuh.. dah bertaubatlah kawan kita tu..." Nasihat aku, buat tak tau aje. Apa pun depa kata, bukan depa boleh tolong kita depan Allah kat akhirat esok. Bahkan yang suka jadikan agama sebagai ejek-ejekan tu, berhati-hatilah. Sebab Allah berfirman:

Dan ada di antara manusia: orang yang memilih serta membelanjakan hartanya kepada cerita-cerita dan perkara-perkara hiburan yang melalaikan; yang berakibat menyesatkan (dirinya dan orang ramai) dari ugama Allah dengan tidak berdasarkan sebarang pengetahuan; dan ada pula orang yang menjadikan ugama Allah itu sebagai ejek-ejekan; merekalah orang-orang yang akan beroleh azab yang menghinakan.
(Luqman: 6)



0 comments

Friday, 7 September 2012

Komputer vs. Insan

Friday, 7 September 2012

Posting ni cuma fikiran aku aje. Jangan ambik serius sangat. Kalau rasa mengganggu fikiran baik korang lupakan aje.

Komputer vs. Insan

A. Hardware Vs. Jasad

Komputer terdiri dari beberapa bahagian. Yang pertama adalah hardware. Hardware pula ada beberapa bahagian, contohnya CPU, monitor, hardisk, RAM, keyboard, mouse dan lain-lain. Manusia pun ada hardware yang dipanggil jasad. Jasad manusia pun ada banyak bahagian, seperti kepala, badan, tangan, kaki, otak, organ-organ dalaman. Setiap bahagian mempunyai fungsinya tersendiri. Sesetengah orang panggil jasad ni sebagai diri terdiri.

B. Software Vs. Ruhul Yaqazah

Sesebuah komputer tak boleh berfungsi dengan Hardware aje. Dia nak kena ada software. Software pula ada macam-macam. Ada BIOS program, operating system, ada application programs dan sebagainya. Kemampuan software tidak terbatas. Selagi larat nak install, bermacam-macam perkara boleh diupgrade. Software ni jugalah yang menyebabkan komputer dapat terhubung dengan dunia internet yang merupakan sumber yang sangat besar.

Manusia pun tak boleh berfungsi dengan hardware aje. Nak kena ada software juga. Software manusia dipanggil Ruhul Yaqazah. Ruhul Yaqazah pun terdiri dari beberapa bahagian. Yang aku tau ruh, akal dan nafsu. Setengah orang panggil Ruhul Yaqazah ni sebagai diri terperi. Diri terperi kerana kemampuannya sangat hebat hingga tidak terperi. Sepertimana komputer, ruhul yaqazah inilah yang menyebabkan insan terhubung dengan sumber tanpa sempadan.

Bila software di "sleep" kan, maka komputer pun akan sleep atau hibernate. Tapi komputer tu tak mati lagi. Sama juga manusia. Bila ruhuh yaqazah keluar, manusia akan tidur, tapi tak mati lagi.

C. Energy for life / Ruhul Hayat.

Dah ada hardware, dah ada software tapi belum cukup lagi. Nak kena bagi tenaga elektrik, barulah komputer boleh hidup. Sama juga manusia, jasad dan ruhul yaqazah aje tak cukup untuk manusia hidup. Yang menyebabkan manusia hidup ialah adanya Ruhul Hayat. Setengah orang panggil ruhul hayat ni Diri Sebenar Diri. Tenaga elektrik untuk komputer adalah tenaga yang mengalir di dalam satu litar yang besar. Ianya bukan spesifik untuk sebiji komputer tertentu. Bila sesebuah komputer terhubung dengan litar yang besar ni, maka jadilah ia komputer yang hidup. Software adalah bahagian yang memang terdapat secara berasingan pada semua komputer. Tapi tenaga elektrik tidak berada berasingan pada sesebuah komputer. Ianya adalah energy yang mengalir secara universal pada semua komputer yang terhubung di dalam litarnya. Apabila sesebuah komputer terputus dari litar yang besar ini, maka shut down lah ia. Walau ia ada portable battery sekalipun, bila habis power battery, akhirnya akan shut down juga.

Begitu juga ruhul hayat. Ruhul hayat bukan milik seseorang manusia secara personal. Ianya adalah sesuatu yang universal, mengalir ke dalam diri manusia yang masih lagi hidup. Bila manusia dikeluarkan dari litar ruhul hayat, maka matilah ia.

D. User / Diri Tajalli

Dah ada power elektrik, hardware dan software, sesebuah komputer dah boleh hidup. Tapi masih belum boleh berfungsi. Nak kena ada orang hidup dan jalankan, barulah sesebuah komputer boleh berfungsi. Secanggih mana sesebuah komputer tu pun, nak kena ada seorang manusia juga untuk tekan button "ON" untuk kali pertama. Barulah komputer tu boleh bergerak menurut program yang telah ditentukan untuknya.

Manusia pun sama, dah ada ruhul hayat, ruhul yaqazah dan jasad pun baru cuma boleh mula nak hidup. Untuk berfungsi nak kena ada USER yang menggerakanya. SIAPAKAH USER ITU?

Surah As-Sajdah (Ayat 4 - 9)

Allah Tuhan yang menciptakan langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya dalam enam masa, kemudian Ia bersemayam di atas Arasy; kamu tidak akan beroleh sebarang penolong dan pemberi syafaat selain dari Allah; oleh itu tidakkah kamu mahu insaf dan mengambil iktibar (untuk mencapai keredaanNya)? (4) 

Allah mentadbirkan makhluk-makhlukNya; (bagi melaksanakan tadbirNya itu Ia menurunkan segala sebab dan peraturan) dari langit ke bumi; kemudian diangkat naik kepada pengetahuanNya (segala yang berlaku dari perlaksanaan tadbirNya itu untuk dihakimiNya) pada suatu masa yang (dirasai oleh orang-orang yang bersalah) banyak bilangan tahunnya menurut hitungan masa kamu yang biasa. (5) 

Yang demikian sifatnya ialah Tuhan yang mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan yang nyata; Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengasihani; (6) 

Yang menciptakan tiap-tiap sesuatu dengan sebaik-baiknya, dan dimulakanNya kejadian manusia berasal dari tanah; (7) 

Kemudian Ia menjadikan keturunan manusia itu dari sejenis pati, iaitu dari air (benih) yang sedikit dipandang orang; (8) 

Kemudian Ia menyempurnakan kejadiannya, serta meniupkan padanya: roh ciptaanNya. Dan Ia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (akal fikiran), (supaya kamu bersyukur, tetapi) amatlah sedikit kamu bersyukur. (9) 

 

 


0 comments

Wednesday, 5 September 2012

Catatan Rawatan: Serangan Sesak Nafas

Wednesday, 5 September 2012

Gangguan yang menghalang anak aku pergi sekolah dah bermula balik selepas hampir 3 bulan terhenti. Bentuk serangan ada pelbagai. Kadang-kala jari tangan bergerak-gerak tak boleh berhenti. Kadang-kala, anak itu akan merasa sesak nafas.

Sebenarnya sejak semalam aku dah dapat rasakan tanda-tanda serangan. Cumanya, ikhtiar yang dilakukan dilihat tidak diizinkan Allah lagi. Sejak tengahari semalam aku merasa amat mengantuk. Hampir aku tak buat kerja lepas zuhur semalam. Itu pun nasib baik Roem ajak aku investigate ITO mask yang beberapa hari dah menunggu untuk dikaji. Badan aku pun terasa panas (pijar) di beberapa tempat. Paling kuat di tapak kaki kiri. Tak tau lah ada yang nak masuk jasad aku ke, aku kena jurus dari jauh ke, aku pun tak tau.

Aku bertolak balik dari office pukul 6:40pm. Sambil memandu, aku habiskan zikir tahsin. Masa aku sampai rumah, waktu Mahgrib dah lebih 10 minit berlalu. Sesampai di rumah aku tengok wife aku tengah ada konfrontasi dengan anak ketiga. It seems anak ketiga aku dah kurang ajar sangat. Aku syak ada yang tak kena. Mungkin ada yang hasut anak ketiga supaya nakal. Nanti bila nakal, wife aku jadi marah gila, maka terbukalah segala ruang yang diperlukan untuk ceroboh jasad wife aku pulak. Apapun, ni cuma telahan aku aje.

Solat Mahgrib kami berjemaah sekeluarga, kecuali wife aku yang lambat sikit sebab nak tidurkan baby dulu. Usai solat Mahgrib, aku rasa penat sangat. Tak dapat nak baca Taklim macam biasa, aku suruh anak-anak siapkan kerja sekolah. Aku pula habiskan sikit-sikit lagi wirid harian. Lepas tu terus aku terbaring kepenatan. Masuk waktu Isyak, aku tak larat nak solat. Aku suruh anak-anak solat sendiri dan lepas tu terus tidur. Aku gagahkan untuk solat Isyak pukul 9:30pm berjemaah dengan wife. Usai solat Isyak, wife aku pun masuk tidur ngan baby. Aku pulak terbaring kat ruang tamu dengan keadaan tak mandi lagi.

Pukul 11 malam lebih aku terjaga. Masih penat, tapi aku gagahkan diri untuk mandi. Lepas mandi aku baca Yasin. Lepas tu aku baca Quran dengan Terjemahan. Masa baca Quran dengan terjemahan, anak no 1 mengamuk dalam tidur. Siap tendang-tendang dinding. Dari pengalaman, tahulah aku jasad anak no 1 aku dah kena ceroboh. Tapi aku penat sangat. Tak larat nak buat apa. Cuma pasang MP3 quran dan niatkan untuk musnahkan gangguan. Lepas tu aku terus tidur. Tapi sesekali terjaga, memang aku lihat anak no. 1 cukup tak selesa tidurnya. Bergolek ke sana, bergolek ke sini.

Aku set jam pukul 3am, tapi 4:45 baru aku mampu nak bangun. Terus ambik wuduk, solat taubat 2 rakaat dan witir 1 rakaat. Tak dapat nak buat amal lain sebab dah tak ada masa nak buat ikhtiar untuk anak no 1. Dengan sisa-sisa masa yang ada, aku cuma ruqyah anak no.1 dengan Fatihah dan selawat tafrijiyah banyak-banyak.

Pukul 5:45 am, semua orang bangun dan bersiap. Lepas solat subuh aku pastikan anak-anak & isteri buat Fatihah, ayat Kursi dan 3 Qul sebagai pendinding. Aku perasaaan yang anak no 1 aku blurr semacam aje. Sebelum keluar rumah, seperti biasa aku baca ayat penggerak 7 kali. Masa baca, aku nampak dari reflection pada sliding door baby aku merangkak nak dapatkan aku. Tapi sebab aku dapat baca ayat penggerak 7x sebelum baby sentuh aku, aku consider ok je dan proceed bawa anak ke sekolah. 

Masa memandu, macam biasa aku habiskan wirid pagi - bacaan Ayat-ayat Manzil. Baru tak sampai 10min, anak no. 1 dah mula sesak nafas. Aku teruskan memandu ke sekolah, hantar anak no. 2 dan bergegas balik ke rumah. Sampai rumah aku suruh anak no. 1 rehat. Biasanya dalam kes yang lepas-lepas, bila balik rumah sesak nafas anak aku akan hilang sendiri. So, aku cuma suruh dia rehat sambil aku baca Quran sementara tunggu dia lega.

Tapi kali ni, lepas dekat 30 minit pun anak aku tak lega-lega lagi. Dari pengalaman yang lepas, kalau dah kena attack jenis sesak nafas ni, hanya ruqyah secara bacaan aje yang berkesan. Aku ruqyahkan anak aku dengan Surah Al-Fatihah dan selawat syifa. Aku ulang-ulang selawat syifa sambil tangan kanan aku menyentuh dada anak aku. Bergegar-gegar seluruh badan anak aku. Dalam dada anak aku, aku dapat rasakan sesuatu pergerakan angin yang kuat. Hampir 40 min aku ruqyah, gegaran pada badan anak aku pun hilang dan nafas anak aku pun kembali lega. ALHAMDULLILLAH. Terima kasih Allah.

Yang penting, aku sedar yang makhluk tiada kemampuan nak beri mudharat. Apa yang berlaku adalah ketentuan ALLAH jua. Mesti ALLAH nak aku belajar sesuatu. Cuma sampai sekarang aku masih blurr blurr ayam tentang apa yang ALLAH nak aku pelajari...

 


0 comments

Monday, 27 August 2012

Surah Al-Ankaboot Ayat 2~3

Monday, 27 August 2012


Allah uji azazil dengan Adam a.s, akhirnya barulah nyata kesombongan yang selama ini hanya tersembunyi di dalam hatinya.
Ada yang berkata Nabi Ayub a.s kuat beribadat kerana nikmat yang Allah kurniakan padanya.
Maka Allah uji dengan bala bencana, maka terbuktilah iman suci murni Nabi Ayub a.s yang selama ini cuma terpendam di dalam hatinya. Allah uji kita untuk mengeluarkan perkara-perkara yang selama ini tersembunyi di dalam hati kita.
Di atas apa yang menimpa kita hari ini, apa agaknya rahsia kita yang hendak dibongkarkan agaknya?
Selama ini kita mungkin lalai, tapi entah-entah Allah nak membongkarkan iman yang selama ini tersembunyi di dalam hati.
Selama ini kita sangat taat, tapi entah-entah Allah nak membongkarkan kibir yang selama ini tersembunyi di dalam hati.


0 comments

Thursday, 23 August 2012

Menghadapi anak hyperaktif

Thursday, 23 August 2012

Copy & paste dari Rawatan Islam Jengka
Saudara pembaca yang budiman.
Anak-anak adalah merupakan anugerah Allah yang tidak ternilai harganya dalam keluarga.  Tanpa kehadiran anak-anak dalam sesebuah keluarga, ibarat tidak lengkap bahtera perkahwinan yang dibina. Hidup terasa sunyi, jiwa terasa kosong dan terasa ada yang tidak kena. Ya... kehadiran anak-anak menjadi penyejuk mata kedua-dua orang tua. Melihat keletah mereka cukup membuatkan kehidupan menjadi indah dan ceria.
Sewajarnya kita sentiasa bersyukur kepada anugerah Allah yang tidak ternilai dengan kehadiran cahaya mata, namun jika ditakdirkan kita menerima anak-anak hiperaktif, bagaimana? Sanggupkan kita bersabar melayan kenakalan dan tingkahlaku anak-anak yang melampaui tahap normal? Sesetengah orang senang berkata bahawa hiperaktif adalah anak yang degil dan keras kepala...betul ke?
Saudara,
Saya terpanggil menulis artikel ini ekoran ada satu pasangan yang mengadu mengenai dua orang anaknya yang hiperaktif. Pasangan ini begitu buntu dan susah hati melihatkan gelagat buas dan nakal anak-anaknya. Saya sebenarnya lagilah  buntu untuk membantu mereka kerana apalah sangat ilmu saya untuk merawat kes sebegini. Untuk tidak menghampakan harapan mereka, saya berjanji untuk membantu setakat mana yang termampu oleh saya. Selebihnya, saya serahkan kepada Allah untuk menyembuhkannya. Sehingga artikel ini ditulis, saya belum lagi merawat anak mereka..
Sebagai manusia yang diberikan akal dan hidup berlandaskan ajaran Islam, yakinlah bahawa setiap pemberian dari Allah (termasuk anak hiperaktif) ada hikmahnya yang tersendiri. Bersabarlah menerima dugaan anak hiperaktif dan layanlah mereka dengan penuh hikmah dan kasih sayang. Sentiasalah berdoa kepada Allah agar dikurniakan anak-anak yang  menjadi penyejuk mata kita. Lazimkanlah membaca doa di bawah ini setiap kali selesai solat 5 waktu:
DOA DISIPLINKAN ANAK
“Rabbana hab lana min azwajina wa zurriyatina qurrata a’ayun, wajaalna lill mutaqiina imama”

Maksudnya: 
“Ya Tuhan kami berikanlah kepada kami pasangan dan anak-anak (zuriat) yang menjadi penyejuk mata dan jadikanlah kami pemimpin kepada orang yang bertakwa

Lebih elok ibu bapa membaca doa ini dan ditiupkan ke ubun-ubun anak-anak ketika anak-anak sedang tidur dengan niat dalam hati......
Sebagai tambahan boleh juga dibaca kombinasi doa berikut:
1.      Surah Al-Fatihah
2.      Surah Al- Hasyr (ayat 21 – 24) iaitu Doa Pemecah, mudah-mudahan Allah turunkan darjah hiperaktifnya ke tahap normal
3.      Surah Toha (ayat 1 – 5) iaitu Doa Pelembut Hati, mudah-mudahan Allah lembutkan hatinya agar mendengar kata dan nasihat yang berguna, sebagaimana kisah Sayyidina Umar lembut hatinya mendengar bacaan surah ini dan memeluk Islam.
Saudara,
Marilah kita kembali kepada doa dan kaedah rawatan Islam untuk menangani apa jua kes zahir dan batin. Mudah-mudahan hidup kita semua diberkati Allah. Aminnnn.
Sekian, terimalah sedikit perkongsian ilmu daripada saya yang jahil ini. Semoga berjumpa lagi.


0 comments

Hikmah Doa Penahan

Dari blog Rawatan Islam Jengka

Hikmah Doa Penahan (2)

Saudara pembaca yang budiman.
Tulisan kali ini diterbitkan atas permintaan seorang pemuda yang menelefon saya dari Selangor bertanyakan tentang doa penahan.  Beliau telah menghidap penyakit lemah pundi kencing atau tidak dapat mengawal kencing selama 10 tahun.  Beliau turut meminta dituliskan doa tersebut dalam tulisan rumi kerana lemah dalam tulisan jawi.
Sebenarnya catatan mengenai doa penahan ini telahpun saya terbitkan pada 31 Oktober,2011 bertajuk Hikmah Doa Penahan.
Mudah-mudahan tulisan ini boleh dijadikan ikhtiar merawat penyakit beliau dan juga kepada sesiapa sahaja dengan izin Allah SWT.
Doa Penahan:
Doa no 2: tabbat ya da abii lahabin watab
Doa no.3 : wassyam sutajri limus taqarri laha
Doa no.4 : ya ardhub la’i maa aki wa ya samaa’ u’akli’i.
Kaedah perawatan:
·         Baca selepas setiap kali solat. Sediakan air berdekatan untuk mudah ditiup selepas membaca amalan ini. 
·         Apabila membaca ayat no. 2, 3, dan 4 hendaklah menekan lidah ke langit-langit, tarik dan tahan nafas selama 5 saat kemudian hembus ke dalam air. Air digunakan untuk minum. InsyaAllah 
Doa ini boleh juga boleh digunakan untuk menahan darah akibat luka, muntah yang tidak berhenti dan sebagainya. InsyaAllah, amalkan dengan yakin semoga mujarab. Kita hanya berusaha. Setelah berusaha, serahkan segala-galanya kepada Allah s.w.t. 
Sekian...jumpa lagi. assalamu'alaikum.


0 comments

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails