Wednesday, 7 December 2011

Ucapan Terima Kasih Untuk Muslimat Yang Menutup Aurat

Wednesday, 7 December 2011
“Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman, “Hendaklah mereka
menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu
adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha mengetahui apa
yang mereka perbuat.” Katakanlah kepada wanita yang beriman, “Hendaklah
mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya.”
(QS. an-Nur [24]: 30-31)


Begitulah yang diperintahkan oleh Allah. Kata Iman Al-Ghazali, tidaklah kamu akan mampu menjaga kemaluanmu, melainkan kamu menjaga matamu.
Tahanlah pandangamu, tapi sebenarnya menjaga pandangan sangat-sangat mencabar di dalam zaman keruntuhan iman ini. Kadang-kadang bila bepergian ke tempat awam, sampai tak tahu nak letak kat mana mata ini. Nak pandang ke depan, tepi mahupun belakang memang tak boleh. Pandang ke bawah pun nampak kaki. Mendongak ke atas, kang kot jatuh dalam lubang pula.

Sebab itulah saya nak mengucapkan terima kasih yang teramat sangat kepada semua muslimat yang menjaga aurat mereka. Menjaga aurat di negara yang panas seperti Malaysia ni memang mencabar. Semoga Allah mengurniakan sebesar-besar rahmatNya kepada kalian semua di atas pengorbanan kamu. Semua manusia berdosa, tetapi dengan pengorbanan kamu itu, semoga Allah memaafkan dan meredhai kamu semua hendaknya.





0 comments

Monday, 5 December 2011

Kisah jujur dari blog Amalan Harian

Monday, 5 December 2011
Copy & paste dari blog amalan harian:

Seorang ibu datang kepada Imam Ahmad bin Hambal untuk mendapatkan
pandangan tentang pengalaman yang baru saja dialaminya. Dengan wajah
bimbang, ia bertanya, “Wahai Imam Ahmad, sesungguhnya saya ini perempuan
tidak punya apa-apa. Hidup saya sungguh melarat, hinggakan tak punya
lampu untuk menerangi rumah kerana pada siang hari saya harus bekerja
mencari sesuap nasi untuk kami sekeluarga makan pada malam hari.”

Ibu
itu kemudiannya memberitahu bahawa pekerjaan yang dilakukannya ialah
merajut benang untuk di jual di pasar. Bagi tujuan itu, dia perlu
menunggu bulan mengambang kerana cahayanya yang terang membolehkannya
melakukan kerja tersebut.

Menurutnya lagi,
pada suatu malam, satu rombongan kafilah lalu dihadapan rumahnya dengan
membawa lampu yang sangat banyak. Lalu dia tidak mempersiakan peluang
itu bagi memintal beberapa lembar kapas sehinggalah rombongan itu
berlalu pergi.

Ibu itu kemudian bertanya
kepada Imam Ahmad, “apakah wang hasil penjualan benang yang saya pintal
dalam cahaya lampu milik kafilah itu halal untuk saya gunakan?”

Imam
Ahmad merasa kagum mendengar cerita ibu tadi lalu bertanya, “Siapakah
kamu yang begitu memberi perhatian terhadap perihal agama yang sebegitu
rupa di saat umat Islam lalai dan kikir terhadap harta mereka?”

“Saya adalah saudara perempuan kepada Basyar Al Hafi Rahimahullah,” jawab si ibu, masih dengan kerendahan hatinya.

Mendengar
jawaban itu, Imam Ahmad menjadi sebak lalu menangis tersedu-sedu. Itu
adalah nama seorang Gabenor yang dikenali sebagai seorang yang beriman
dan beramal saleh. Seketika kemudian, Imam Ahmad terdiam tanpa menjawab
soalan ibu tersebut. Dalam pada masa yang sama dia sibuk berdoa memohon
rahmat atas Gabenor tersebut.

Kemudian barulah
Imam Ahmad berkata, “Sesungguhnya kain penutup wajah yang kamu kenakan
itu adalah lebih baik daripada serban yang kami pakai. Sesungguhnya kami
ini tidak patut jika dibandingkan dengan orang-orang tua yang telah
mendahului kita, sedangkan kamu seorang perempuan yang luhur takwa dan
rasa takutnya kepada Allah.”

Imam Ahmad
berhenti seketika sebelum menyambung kembali, “Tentang pertanyaan kamu
tadi, sebenarnya, jika tanpa dengan keizinan rombongan kafilah itu, maka
tidak halal bagimu menggunakan wang dari hasil penjualan benang
tersebut.”

0 comments

Thursday, 1 December 2011

Etika Perniagaan Di Dalam Islam

Thursday, 1 December 2011
"Dari sahabat Urwah Al Bariqy ra mengisahkan:
Rasulallah saw memberiku satu dinar agar aku membelikannya seekor kambing, kemudian akupun membeli dua ekor kambing dengan satu dinar yang diberikan Rasullullah, kemudian aku jual kembali seekor kambing dengan harga satu dinar, apabila aku datang menemui Baginda dengan membawa seekor kambing dan satu dinar. Kemudian Rasulallah saw mendoakan keberkatan kepada perniagaan arwah, sehingga seandainya ia membeli debu, niscaya ia akan memperolehi laba darinya." (Riwayat Abu Dawud, At Tirmizi dan Ibnu Majah)

"Kedua orang penjual dan pembeli masing-masing memiliki hak pilih selama keduanya belum berpisah, bila keduanya berlaku jujur dan menjelaskan, maka akan diberkahi untuk merekapenjualannya, dan bila mereka berlaku dusta dan saling menutup-nutupi, niscaya akan dihapuskan keberkahan penjualannya." (Muttafaqun 'alaih)


"Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu makan (atau ambil) harta orang lain secara batil (tidak sah) melainkan melalui perniagaan (yang dilakukan secara) redha-meredhai antara kamu"
(An-Nisa 29)

"Dan cukupkanlah segala sukatan dan timbangan dengan adil"
(Al-Anam 152)

"Celakalah bagi orang-orang yang menipu; iaitu orang-orang yang apabila menerima sukatan dari orang lain mereka mengambilnya dengan cukup dan sebaliknya apabila mereka menyukat atau menimbang untuk orang lain mereka mengurangkan (sukatan atau timbangan tersebut)"
(Al-Mutaffifin 1-3)

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya ahli perniagaan di akhirat nanti akan dibangkitkan sama seperti pelacur dan penipu. Kecuali ahli perniagaan yang bertakwa kepada Allah, menepati janji dan jujur.”
(Hadis riwayat Ibnu Majah dan Ibnu Hibban)

“Al Adab Fiddin” oleh Imam Al Ghazali telah menggariskan beberapa adab yang harus pada para peniaga dan ahli korporat Islam.


  1. Janganlah membolot dan menindas perniagaan orang.
  2. Hendaklah jujur ketika menyukat. Janganlah mengurangkan sukatan atau timbangan.
  3. Ketika menimbang adalah digalakkan untuk melebihkan sedikit ataupun sukat secukupnya.
  4. Hendaklah menyukat degan cermat dan berhati-hati.
  5. Layanilah pembeli mengikut keadaan masing-masing. Jika pembeli seorang
    bangsawan, dimuliakan. Jika seorang miskin dan lemah dikasihi. Jika
    pembeli jiran , hendaklah dilebihkan.
  6. Harga jualan hendaklah berpatutan. Diingatkan bahawa pembeli akan bertambah sekiranya harga barang adalah berpatutan.
  7. Jangan sesekali membebankan orang bawahan sekiranya anda seorang pengarah.
  8. Jangan menolak permintaan dan tempahan seorang peminta dan jangan menghalang orang lain daripada mendapat perkhidmatan.
  9. Tidak mengambil masa yang lama untuk menyiapkan tempahan.
  10. Selalu berusaha memperbaiki mutu barangan.
  11. Jika pembeli atau pelanggan berhutang dan ia tidak mampu membayar,
    lupuskan dengan menghalalkan kepadanya. Jika ia berhutang dan meninta
    tangguh untuk membayar keran kesuntukan wang, berikanlah ia masa. Jangan
    terlalu mendesak meminta hutang.
  12. Membeli alatan menyukat dengan orang yang jujur dan memastikan penyukat tersebut tidak rosak.
  13. Janganlah terlalu memuji-muji secara berlebihan barangan yang dijual
    sehingga mengelirukan pembeli dan berkata benarlah tentang barangan yang
    dijual.
  14. Jika ada kecacatan terhadap barangan. Beritahu kepada pembeli secara jujur dan jangan menyembunyikan kecacatan itu.
  15. Elakkan perasaan dengki ketika menaikkan harga barangan. Jangan
    naikkan harga barangan dengan terlalu tinggi lalu membebankan pembeli.
  16. Jauhilah berbohong ketika bercakap.
  17. Biarkan pembeli membuat keputusan untuk membeli barang, Jangan memaksa dan mempengaruhi pembeli.
  18. Kurangkan bergurau senda yang kurang baik dengan pembeli.
  19. Elakkan daripada bertengkar dengan pelanggan.
  20. Tunduklah pandangan daripada perkara yang haram.




0 comments

Tuesday, 29 November 2011

Suka akulah... Kubur kita lain lain...Ngko sibuk apasal?

Tuesday, 29 November 2011


"Suka aku lah... engkau apa sibuk... kubur kita lain-lain"

Begitulah selalunya jawapan sesetengah dari kita bila ditegur tentang kesilapan kita. Tapi betulkah kita berhak berkata begitu. Betulkah semata-mata kerana kubur kita lain-lain, orang lain tidak berhak menegur kesalahan atau kejahilan kita? Cuba renungkan hadis di bawah:

Nu’man bin Bashir r.a telah meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Terdapat segolongan manusia yang mentaati perintah-perintah Allah dan segolongan manusia yang lain melanggari batas-batas Allah.
Perumpaan mereka adalah seperti dua golongan yang menaiki sebuah kapal di mana satu golongan berada di atas dan satu golongan lagi berada dalam perut kapal.
Apabila golongan yang berada dalam perut kapal inginkan air mereka menyuruh golongan yang di atas supaya mengambilkan air untuknya sehinggalah mereka berkata : “Adakah patut kita kita menyusahkan golongan di atas apabila kita memerlukan air sedangkan kita boleh mendapat air yang banyak dengan melubangi bahagian bawah kapal ini”. Maka sekiranya golongan di atas tidak mencegah mereka dari kebodohan ini, nescaya mereka akan karam kesemuanya”. ( Riwayat Bukhari dan At-Tirmidzi ).


Malangnya tuan-tuan, walaupun kubur kita asing-asing, kita masih tinggal di atas bumi yang sama. Kalau ada jiran yang suka buang sampah dalam longkang, yang merasa busuknya bukan sahaja orang yang membuang, tapi seluruh kejiranan. Kalau ada jiran-jiran yang malas solat, bila azab turun bukan kena pada yang bersalah sahaja, tapi seluruh masyarakat. Kalau ada anak-anak muda yang terjebak dengan dadah, yang jadi mangsa bukan mereka dan keluarga mereka sahaja, orang lain pun boleh terbabit sama. Kalau ada anak muda yang suka berdua-duaan, bila azab Allah menimpa, bukan kamu saja yang kena.

Sejak kebelakangan ni, banyak pula orang yang bercakap tentang hak asasi. Hinggakan golongan gay dan lesbian pun mahukan hak untuk "practice" kepercayaan mereka tanpa gangguan undang-undang. Mungkin alasan mereka, aku buat hal aku. Aku tak kacau ngko. Apa korang nak sibuk-sibuk? Tuan-tuan, mana boleh tuan-tuan kata tuan-tuan tak kacau kami. Bukan tak pernah aku dengar kisah budak-budak jambu yang diratah senior-senior. Itu pun tuan-tuan kata, aku tak kacau orang. Hak asasi amendenya.

Jadinya tuan-tuan, kita semua tinggal di atas kapal yang sama. Mana boleh tuan-tuan suka-suka lubangkan kapal bila tuan-tuan nak air. Bukan tuan-tuan aje yang karam. Kami pun karam. Jadinya KAMI BERHAK TEGUR TUAN-TUAN.

KALAU TAK NAK DENGAR NASIHAT KAMI BOLEH... TAPI SYARATNYA JANGAN TINGGAL SATU KAPAL DENGAN KAMI... PERGI CARI KAPAL LAIN... JANGAN TINGGAL ATAS BUMI... OKAY... DEAL!!!




0 comments

Saturday, 26 November 2011

Bagaimana nak kawal emosi (hati)?

Saturday, 26 November 2011

"Orang kata berzikir boleh
tenteramkan hati. Tapi berzikir kena dibuat dulu dalam keadaan tenang.
Kalau hati dah panas baru nak zikir... tak dapeklah nak tolong. Kirim
salam ajelah..."


Hidup manusia ni, boleh diumpakan seperti permainan bola sepak. Pemain-pemain bolasepak adalah hati (emosi) kita. Manakala jurulatih yang berada di luar padang adalah akal fikiran. Pemain-pemain dari pasukan lawan adalah nafsu dan syaitan yang nak mengalahkan hati kita. Manakala permainan bolasepak itu sendiri adalah situasi-situasi tertekan yang menjadi ujian kepada diri kita.

Dalam banyak kes situasi tegang permainan bolasepak, pemain-pemain (hati/emosi) tak mampu nak mendengar jeritan jurulatih (akal) yang berada di luar padang dek kebisingan dan tekanan semasa permainan. Kalau dengar pun, kadangkala tak mampu nak ikut dek sibuk dengan tekanan permainan. Cuma sesekali sahaja jeritan-jeritan jurulatih (akal) berjaya dipatuhi oleh pemain (hati). Pemain-pemain (hati) bergantung kepada kemahiran yang telah dipupuk di dalam latihan-latihan yang dilakukan lama sebelum perlawanan. Kalau tak cukup latihan, tak mantaplah kemahiran. Kalau tak mantap kemahiran, maka mudahlah pemain (hati) di tewaskan oleh lawan (nafsu & syaitan) di dalam pertandingan. Yang perlu kita faham ialah, dalam keadaan tertekan hampir mustahil untuk kawal emosi dengan akal. Sama macam jurulatih yang berada di luar padang. Suaranya hampir tak kedengaran.

Lama sebelum pertandingan, banyak latihan-latihan telah dilakukan sebagai persediaan. Semasa latihan, adalah mudah untuk pemain (hati) mendengar kata-kata jurulatih (akal). Sebab itulah Rasullullah (s.a.w) mengajar kita berbagai-bagai jenis latihan. Dari taklim, solat, zikir, quran, puasa, sedeqah, dakwah & tabligh... Semuanya adalah latihan kepada hati supaya mampu berhadapan dengan musuh-musuh di dalam tekanan. Orang kata berzikir boleh tenteramkan hati. Tapi berzikir kena dibuat dulu dalam keadaan tenang. Kalau hati dah panas baru nak zikir...tak dapeklah nak tolong. Kirim salam ajelah...

Latihan bolasepak pun ada dua jenis:
  • Latihan sendiri-sendiri untuk memantapkan kemahiran diri.
  • Latihan dalam kumpulan untuk memantapkan koordinasi dalam kumpulan.

Amal ibadat pun sama juga. Ada ibadat sendirian (infradi) dan ada ibadat berjemaah. Amal ibadat secara berjemaah ni sangat penting kalau nak kuatkan hati. Cuma imagine, satu pasukan bolasepak yang semua pemainnya cuma berlatih sendiri-sendiri tanpa melakukan latihan secara berkumpulan. Rasanya boleh menang tak bila berhadapan pasukan lawan? Silap-silap dengan pasukan Sekolah Rendah Telok Panglima Garang pun boleh kalah... Sebab tu sangat-sangat penting amalan berjemaah ni. 

Antara tips-tips latihan penting yang perlu dilakukan supaya boleh mengawal emosi ialah:

  • Nikmatilah solat 5 waktu. (Aku tak silap taip tau.. Bukan kerjakan solat 5 waktu, tapi nikmatilah solat 5 waktu. Macamana nak nikmatilah solat? Lain kalilah kita cerita bab tu... Panjang beb) Jangan lupa jemaah tau. Cuba buat kurang-kurang 2 waktu kat masjid, 2 waktu kat tempat kerja, 1 waktu berjemaah dengan keluarga.
  • Baca quran dengan pemahamam. Tak cukup baca Quran tanpa pemahaman. Rahmat quran akan jadi paling mantap bila diamalkan.
  • Amalkan zikir-zikir untuk bersihkan hati. Ni pun cerita lain kali lah... topik besar ni. Paling baik kalau lakukan latihan ni di tengah malam semasa tahajjud.
  • Ikut-ikutlah jemaah tabligh semasa gash (ziarah). Semasa berdakwah dengan cara berziarah kerana Allah, kita mungkin akan di pandang serong, dicerca, kadang-kadang dihalau.... semua ini penting untuk melatih hati membina sifat tawaduk, keberanian dan seribu macam lagi sifat-sifat hati.
  • Hidupkanlah taklim di rumah. Kalau boleh di masjid korang juga. Dalam majlis taklim, jangan lupa baca sirah Nabi (s.a.w) & para sahabat. Kisah hidup Nabi (s.a.w) dan para sahabat akan bagi kita berbagai-bagai case study yang boleh kita implement bila berhadapan dengan ujian hidup. Yang penting, bila baca / dengar taklim mestilah pasang niat untuk amal dan sampaikan. Amal sahaja tak cukup tau, mesti dengan niat nak sampaikan juga. Amal tanpa niat untuk disampaikan berkecenderungan untuk generate sifat riya'.

Moral of the story: Berlatihlah untuk menguatkan hati di dalam keadaan tenang. Barulah ada kekuatan mengawal emosi di dalam tekanan.


0 comments

Saturday, 27 August 2011

Akrine - Ustaz Abdul Majid

Saturday, 27 August 2011