Tuesday, 17 August 2010

Mengurangkan Tekanan Kerja: Kenapa Kita Mesti Elakan Mengumpat?

Tuesday, 17 August 2010

Hari ini aku belajar satu benda baru.
Macam- macam dah jadi kat tempat kerja aku. Banyak perkara mengecewakan, ketidakadilan berlaku, sampai aku pun kadang-kadang bersama-bersama mengumpat sana dan sini. Bukan aku kata kita patut biarkan orang pijak kepala kita, tapi bila mengumpat, tiada sebarang penyelesaian baik yang akan berlaku. Walaupun kita berada pada pihak yang benar, bila kita mengumpat, kita akan:
  1. Sentiasa rasa risau, kerana takut orang yang diumpat tahu apa yang dikatakan.
  2. Apabila umpatan kita itu seolah-olah telah diketahui, kita mula menaruh syak wasangka kepada kawan-kawan yang mendengar umpatan kita itu. Siapalah agaknya yang bocor rahsia ni...
  3. Rasa tension, sebab bila kita mengumpat, kita sedang reinforce rasa kecewa di dalam hati. Kita akan semakin susah untuk redha dengan ketentuan Allah.
Senang cerita, mengumpat tak akan selesaikan masalah kita ditempat kerja.
Bahkan cuma akan menambah masalah sahaja.
Jadinya, kalau tak mahu tekanan kerja semakin bertambah, kalaupun tak berani nak berdepan dengan boss, jangan mengumpat...

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails