Sunday, 7 March 2010

Bolehkah Nasfu Dikalahkan Dengan Akal?

Sunday, 7 March 2010
1. Bolehkah nafsu dikalahkan dengan akal fikiran?
Berapa banyak orang yang meninggalkan solat, tahu meninggalkan solat itu kemurkaan Allah, tapi masih tidak mampu mengatasinya.
Berapa banyak orang yang berzina tahu ianya dosa, tapi masih melakukannya walaupun di dalam hati penuh dengan penyesalan. Sudah terang, nafsu tak mungkin dapat ditewaskan dengan akal fikiran. Silap-silap akal fikiran pula yang menjadi alat kepada nafsu. Akal yang sepatutnya menghalang seseorang dari menganggu rumah tangga orang lain, tapi bila tewas kepada nafsu, akal itu pula yang mencari jalan bagaimana nak larikan isteri orang. Pergh...

Jadi macamana ni? Akal yang sepatutnya menjadi senjata kita pula yang tewas pada nafsu. Apa lagi senjata lain yang kita ada?

Sebenarnya ada satu lagi senjata yang sangat ampuh. Itulah dia kekuatan roh. Nafsu tidak akan berjaya menguasai roh. Oleh itu, haruslah menjadi matlamat kita yang paling utama untuk menguatkan roh.

2. Kaedah praktikal menguatkan roh?
Apabila roh sudah mantap, sedikit demi sedikit dengan sendirinya kita akan menjadi benci kepada maksiat. Kalau dulu, kita suka mendengar kepada lagu-lagu, apabila roh sudah mantap, dengan sendirinya kita akan merasa lagu-lagu itu "bising" dan merunsingkan. Kalau dulu, mata kita liar melihat segala perkara yang haram, bila roh sudah mantap, kita dengan sendirinya akan merasa benci melihat perkara-perkara haram.

Cara menguatkan roh ialah dengan zikrullah. Kaedah praktikalnya tak susah. Cuma pilih satu kalimah zikir. Tak kiralah awak nak zikir Allah ke, Laillahaillallah ke, selawat ke, atau apa-apa aje. Kemudian tetapkan jumlah zikir yang awak nak buat di dalam satu hari. Tak kira 100x ke, 1000x ke, 5000x ke, yang penting buat dengan istiqamah setiap hari. Jangan miss. Elok start sikit-sikit dulu, kemudian tambah bila dah stabil. Yang penting buat dengan istiqamah dan jangan miss. Kalau miss, usaha lagi. Bila dah stabil baru tambah zikirnye.

Jangan risau kalau pada masa ni awak cuma mampu zikir kat mulut aje. Kat hati tak rasa apa-apa. Juga jangan risau kalau pada masa ni, walaupun awak zikir hari-hari, amalan fardhu masih tak sempurna. Jangan risau kalau pada masa ni, solat awak masih tak cukup 5 kali sehari. Dapat jaga zikir secara istiqamah tu pun satu rezeki yang besar dari Allah. Baiklah kita lalai dalam zikir, daripada lalai tanpa zikir.

Sedikit demi sedikit, hati awak akan jadi bersih dek zikir yang awak buat secara istiqamah. Lama-kelamaan, Allah akan bukakan rezeki untuk awak sempurnakan amalan fardhu pula. Lepas tu Allah akan tambah amal-amal sunat pula. Semakin lama awak jaga rezeki-rezeki Allah ini dengan istiqamah, Allah akan letakkan rasa  benci pada maksiat pula dalam hati awak. Lepas tu, bila awak dah mampu tinggalkan maksiat, awak akan mula rasa zauq di dalam hati awak masa awak beramal. Awak akan mula rasa kebesaran Allah di dalam setiap takdir.

Saya dulu start dengan selawat tafrijiyah. Saya buat 111x sehari. Lepas tu Allah bukakan pula, rezeki untuk saya buat Al-Manzil pagi dan petang. Lepas tu Allah bukakan pula rezeki untuk saya jaga solat 5 waktu. Lepas tu Allah bukakan rezeki pada saya untuk istiqamah solat malam pula. Mula-mula solat taubat dan witir aje. Lepas tu dapat pula rezeki istiqamah di dalam tahajjud. Lepas tu bermacam-macam lagi rezeki zikir yang Allah kurniakan. Sampai pada satu stage, tiba-tiba saya jadi hilang nafsu nak dengar lagu-lagu. Sampai pada satu stage lain pula, tiba-tiba saya jadi hilang nafsu nak tengok TV. Semoga Allah tetapkan segala nikmat-nikmat ini. Semuanya ini hanyalah rezeki dari Allah. Bukannya kemampuan kita. Ya Allah, tetapkanlah aku sentiasa di dalam rahmatMu. Tiadalah daya bagiku walau sedikitpun. KepadaMu lah wahai zat Yang Maha Wujud lagi Maujud, aku serahkan nasibku. Amin.

Mungkin awak akan kata, cakap senanglah. Tapi macamana nak start buat zikir tu dengan istiqamah. Bab ni, saya ingat nanti saya sentuh dalam posting lain dengan izin Allah. Apa-apapun, sila baca disclaimer di bawah.

Disclaimer:
Saya bukanlah seorang yang mempunyai pendidikan agama yang formal. Kat universiti dulu pun belajar engineering, bukan agama. Apa yang saya tulis kat sini hanyalah dari pengalaman peribadi sahaja. Sebagai perkongsian kepada saudara-saudara segama yang mungkin senasib dengan saya. Saya juga tidak mengikut apa-apa tarikat, kecuali tarikat kehidupan, dan setakat ini tidak mempunyai mursyid yang khusus. Oleh itu, saya tidak boleh memberi apa-apa ijazah atau warranty terhadap segala apa yang dikongsikan di atas. Do it at your own risk.

Sekiranya ada di antara para pembaca terdiri dari golongan para ulama. Di harap dapat memberi teguran, bimbingan dan memperbetulkan segala kesilapan yang mungkin ada.




0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails