Wednesday, 17 February 2010

3 Formula Kejayaan

Wednesday, 17 February 2010
Ada seorang kawan saya, beritahu saya yang hidup manusia kat dunia ni tak susah sebenarnya. Tugas kita hanyalah:
  1. Buat apa yang Allah suruh.
  2. Tinggalkan apa yang Allah larang.
  3. Redha dengan segala ketentuan Allah.
Formulanya cuma 3 aje, tapi nak buat, pergh... Subhanallah.
Secara peribadi untuk saya, yang no 1 dan 2 tu bolehlah diusahakan lagi, tapi yang no. 3 tu, mujahadah besar tu.
Mari kita bincangkan. Bagaimana untuk redha dengan segala ketentuan Allah?

Pada pandangan saya yang jahil ini, susah untuk kita redha dengan ketentuan Allah, kalau kita tak sedar yang Allah sangat-sangat sayang pada kita. Dan setiap perkara yang Dia tentukan untuk kita adalah yang terbaik untuk kita. Jadinya, perkara pertama yang perlu kita usahakan ialah untuk sedar yang Allah itu sangat-sangat sayang pada kita. Persoalannya, bagaimana caranya? Inilah persoalan yang terlalu lama berada di dalam hati saya. Kajian demi kajian dibuat, namun saya masih tidak berjaya menemui jawapan yang memuaskan hati saya.

Tetapi akhirnya, saya menemui satu kaedah yang agak unik dari blog Fuad Latif.
Anda boleh membaca keseluruhan artikelnya yang bertajuk, "Solat untuk apa?" disini.

Di bawah ialah sebahagian isi blog tersebut, yang menerangkan bagaimana untuk merasakan kasih sayang Allah:

KOMUNIKASI dengan Allah mampu melahirkan rasa CINTA dan SAYANG kita pada Allah. KOMUNIKASI adalah perkara utama di dalam perhubungan baik antara makhluk dengan Pencipta atau hubungan sesama makhluk. Tanpa KOMUNIKASI maka tidak akan terjalin hubungan. Maka tidak akan wujud CINTA dan SAYANG.

Jika suami dan isteri tidak lagi berKOMUNIKASI, maka lambat laun hambarlah hubungan dan tidak mustahil akan berakhirnya hubungan yang hambar itu. Sepasang kekasih yang diputuskan KOMUNIKASI antara mereka, maka kecewa dan hancurlah jiwa dan akhirnya putuslah tali kasih sayang.

Begitulah juga kita hamba Allah. Jika terputus KOMUNIKASI kita dengan Allah, maka makin jauhlah kita dengan Allah walaupun pada hakikatnya Allah itu dekat sangat dengan kita. Kita hanya dekat dengan Allah ketika solat, ketika baca Al Quran namun di masa lain, kita jauh daripada Allah. Itu pun jika kita kusyuk bersolat dan menghayati isi Al Quran yang dibaca.

Sesungguhnya KOMUNIKASI amatlah terpenting dan PALING TERPENTING ADALAH KOMUNIKASI DENGAN ALLAH. Ia menjadikan kita sangat hampir dengan Allah. Menjadikan hati dan jiwa kita ini hanya untuk Allah.

Saya pun masih sedang berlatih untuk berkomunikasi dengan Allah. Mudah-mudahan dipermudahkan oleh Allah.

Sesiapa yang ada lagi tips-tips bagaimana untuk redha dengan ketentuan Allah, sila-silalah kongsikan ye :)

Salam.


0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails