Friday, 29 January 2010

Mengapa Kita Patut Berdoa Apabila Buntu?

Friday, 29 January 2010
Pernah satu ketika, semasa saya muda-muda dulu he he... Semasa itu, saya ialah seorang juruteknik. Sebuah mesin mengalami kerosakan dan tidak boleh dihidupkan. Puas saya belek atas, bawah, kiri dan kanan. Tapi masih tak mampu faham apakah punca kerosakan. Buku user's manual, dah berpuluh kali saya belek. Rasanya dah naik khatam pun. Buntu dengan keadaan tersebut, saya memanggil jurutera kami. Yang hebatnya, tak sampai 1 minit, jurutera kami sudahpun boleh mengesan punca kerosakan. Kenapa boleh jadi macam tu? Tak lain adalah kerana pengetahuan saya begitu ciput tentang mesin itu. Manakala jurutera tu pula, dah bertahun "handle" mesin tu. Jadi, sudah tentu setiap ceruk mesin tu dah difahaminya.

Pernah juga lagi satu kes, satu lagi mesin rosak. Dah puas repair sendiri tapi tak boleh juga. Jadinya, ambil keputusan untuk outsource. Penat saya belek yellow pages dan telefon sana sini, tapi masih tak jumpa contractor yang mampu handle mesin tersebut. Bila dah buntu, kali ni saya jumpa boss. Boss saya cuma gelakan saya. Katanya, "Kenapa tak tanya awal-awal, ni ha nombor telefon contractor untuk mesin tu." Mak ai... buang masa je aku selama ni. Kalau awal-awal tanya boss kan baik.

Sebenarnya, jurutera yang saya ceritakan tu dan boss saya boleh selesaikan masalah lebih cepat dari saya, kerana depa ada "resources" yang jauh lebih banyak dari saya. Rasa-rasanya lah, siapa dia yang ada resources yang paling besar sekali. Tak lain tak bukan, tentulah Allah s.w.t. Alam semesta ni kan Dia yang punya. Segala ceruk alam semesta ni di bawah pengetahuan dan kekuasaanNya. Malu nak mengaku, tapi saya pun bila ada masalah, kadang-kadang Allah lah yang paling last saya minta tolong. Dah habis usaha sana, usaha sini, minta tolong kat orang sana, minta tolong kat orang sini, dah habis buntu baru nak minta tolong dengan Allah. Kan ke buang masa namanya tu. Kenapa tak awal-awal minta tolong dari Zat yang memiliki segala resources? Kadang-kadang saya pun tak faham dengan diri saya ni.


0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails